Folkhälsovetenskap A2
Kursplan, Grundnivå, 3FV368
- Kod
- 3FV368
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Folkhälsovetenskap G1F
- Betygsskala
- Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid medicinska fakulteten, 6 mars 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Behörighetskrav
Folkhälsovetenskap A1, 15 hp
Mål
Efter genomgången kurs ska den studerande:
• översiktligt kunna beskriva olika folkhälsovetenskapliga begrepp (socialt kapital, socialt stöd, empowerment, self-efficacy, locus of control, hälsolitteracitet) och dess betydelse för hälsan
• översiktligt kunna beskriva folkhälsovetenskapliga strategier som tas upp på kursen, vilka kan användas för att påverka hälsan på befolkningsnivå
• översiktligt kunna beskriva och använda olika folkhälsovetenskapliga förändringsteorier, metoder och modeller som tas upp på kursen.
• kunna inhämta, referera och kritiskt granska information från olika källor såsom vetenskapliga artiklar, rapporter och Internetsidor som är relevanta inom folkhälsovetenskapen
• analysera, diskutera och reflektera över kunskap tillsammans med andra
• kunna sammanställa kunskap samt kunna dela med sig av den till andra på ett vetenskapligt sätt
Innehåll
• Sociala determinanter och ojämlikhet i hälsa
• Vanligt förekommande begrepp inom folkhälsovetenskapen
• Folkhälsovetenskapliga strategier på samhällsnivå
• Hälsofrämjande metoder på individ och gruppnivå
• Att tänka på vid val av strategi och metod i hälsofrämjande arbete
• Planering och utvärdering av hälsofrämjande arbete
• Informationssökning, källkritik och referensskrivning
Undervisning
Nätbaserade föreläsningar, individuella inlämningsuppgifter, grupparbeten, diskussioner i nätbaserade forum, studiebesök, egen inläsning samt informationssökning. All undervisning sker på distans.
Examination
För godkänd kurs krävs att alla uppgifter är godkända, samt deltagande i samtliga obligatoriska moment d.v.s.inlämningsuppgifter, grupparbeten, diskussioner, seminarier och webbtest. Examination av kursens uppställda mål kommer att ske kontinuerligt under kursens gång.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.