Forskningsmetoder för undersökningar av utbildning

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE177

Kod
4PE177
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Utbildningssociologi G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 22 mars 2018
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Behörighetskrav

60 hp i ett utbildningsvetenskapligt, humanistiskt eller samhällsvetenskapligt ämne

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • formulera en vetenskaplig forskningsfråga av relevans för undersökningar av utbildning
  • välja och värdera metod och tillvägagångssätt för att besvara vetenskapliga frågeställningar
  • samla in och redovisa relevanta data för ett antal analysmetoder, samt uppvisa kunskaper om hur insamlad data kan analyseras
  • relatera metoder till olika vetenskapsteoretiska traditioner
  • redogöra för forskningsprocessens olika steg och relationen mellan dem
  • göra forskningsetiska överväganden i relation till olika metodval
  • söka litteratur inom ett avgränsat forskningsfält

Innehåll

Introduktion till vetenskapsteori. Introduktion till kvalitativa och kvantitativa metoder för datainsamling och dataanalys, av relevans för undersökningar av utbildning. Forskningsdesign och forskningsprocess. Sökning av forskning relevant för undersökningar av utbildning. Forskningsetik, källkritik och källredovisning.

Undervisning

Föreläsningar, seminarier och workshops

Examination

Muntlig och skriftlig examination.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin