Forskningsmetoder för undersökningar av utbildning
Kursplan, Grundnivå, 4PE177
- Kod
- 4PE177
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Utbildningssociologi G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 22 mars 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Behörighetskrav
60 hp i ett utbildningsvetenskapligt, humanistiskt eller samhällsvetenskapligt ämne
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- formulera en vetenskaplig forskningsfråga av relevans för undersökningar av utbildning
- välja och värdera metod och tillvägagångssätt för att besvara vetenskapliga frågeställningar
- samla in och redovisa relevanta data för ett antal analysmetoder, samt uppvisa kunskaper om hur insamlad data kan analyseras
- relatera metoder till olika vetenskapsteoretiska traditioner
- redogöra för forskningsprocessens olika steg och relationen mellan dem
- göra forskningsetiska överväganden i relation till olika metodval
- söka litteratur inom ett avgränsat forskningsfält
Innehåll
Introduktion till vetenskapsteori. Introduktion till kvalitativa och kvantitativa metoder för datainsamling och dataanalys, av relevans för undersökningar av utbildning. Forskningsdesign och forskningsprocess. Sökning av forskning relevant för undersökningar av utbildning. Forskningsetik, källkritik och källredovisning.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och workshops
Examination
Muntlig och skriftlig examination.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.