Omvårdnad och folkhälsa med inriktning mot vuxna och äldre inom öppen hälso- och sjukvård
Kursplan, Avancerad nivå, 3FV326
- Kod
- 3FV326
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Vårdvetenskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 14 mars 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Allmänt
Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammets inriktning mot distriktssköterska och utgörs av 15 hp varav verksamhetsförlagd utbildning 7,5 hp. Den teoretiska delen utgörs av av 7,5 hp.
Behörighetskrav
För tillträde till specialistsjuksköterskeprogrammet krävs av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen omfattande 180 hp med minst 90 hp inom huvudområdet vårdvetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, omvårdnad eller motsvarande utländsk examen. Dessutom krävs yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månaders heltidstjänstgöring. Inriktningen Ambulanssjukvård kräver dessutom minst B-körkort.
Mål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1. beskriva sjukdomsförebyggande metoder samt strategier för nationellt, internationellt och historiskt folkhälsoarbete på olika nivåer
2. redogöra för folkhälsopolitiska mål och hälsans bestämningsfaktorer gällande vuxna och äldre
3. visa fördjupad kunskap om organisation och ledarskap inom distriktssköterskans kompetensområde
4. bedöma och analysera vuxna och äldres livssituation på individ-, familj-, grupp- och samhällsnivå, utifrån ett sociokulturellt, psykologiskt, andligt, medicinskt samt intersektionellt perspektiv
5. bedöma, planera, organisera, genomföra och utvärdera hälsofrämjande och förebyggande insatser samt komplexa vårdbehov och (re)habiliteringsbehov såväl självständigt som i samarbete med andra aktörer
6. tillämpa personcentrerad kommunikation och motiverande samtal
7. tillämpa lagar, författningar, etiska och forskningsetiska principer inom distriktssköterskans kompetensområde
8. redogöra för forskning och strategier för kvalitetsutveckling inom kompetensområdet och ansvara för omvårdnadsutveckling och implementering av evidens i vården
9. reflektera över hur genus, ålder, etnicitet, socioekonomi m.m. kan samverka och påverka omvårdnaden samt relatera till distriktssköterskans ansvar gällande att förhindra diskriminering
10. göra åtgärdsbedömningar med ett holistiskt perspektiv utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av mänskliga rättigheter
11. bemöta och kommunicera med vårdsökande och närstående med ett professionellt och empatiskt förhållningssätt
Innehåll
Vuxna och äldres hälsa och livssituation utifrån ett medicinskt,psykologiskt, andligt och sociokulturellt perspektiv samt genusperspektiv
Nationella och internationella mål för folkhälsoarbete med vuxna och äldre
Landstingets och kommunens verksamhet, strategier och mål för vuxna och äldre
Lagar och författningar
Hälsofrämjande arbete och omvårdnadsarbete för specifika målgrupper
Olika aktörers roll i folkhälsoarbete och omvårdnadsarbete, samarbetsformer
Psykiatrisk omvårdnad, hemsjukvård, demensomvårdnad, palliativ omvårdnad
Närståendes situation
Kristeorier, stressreaktioner och teorier inom omvårdnaden
Kommunikation, undervisning, patientcentrerad pedagogik, motiverande samtal
Strategier och forskningsmetoder för uppläggning, implementering, och utvärdering av hälsofrämjande arbete och omvårdnadsarbete
Strategier för kvalitetsutveckling
Organisation, ledarskap och arbetsmiljö
Etiska och forskningsetiska principer
Pedagogiska teorier och modeller
Undervisning
Teoretiska studier
Basgruppsarbete
Föreläsningar
Litteraturstudier
Utarbetande av PM
Seminarier
VFU
Handledning av specialistsjuksköterska i samverkan med klinisk adjunkt/klinisk lektor
Färdighetsträning
Examination
Teoretiska studier
Examination av kursens uppställda mål sker kontinuerligt under kursens gång i form av muntliga och skriftliga uppgifter - tentamina individuellt och i grupp. Vid examination i grupp ska studenten delta aktivt med kunskap och reflektion.
VFU
Examination i VFU innebär bedömning av kunskaper, färdigheter och förhållningssätt enligt studentformulerade inlärningsmål, AssCE-formuläret (Löfmark, A. et Thorell-Ekstrand, I., 2009) studieuppgifter och kliniska examinationer relaterade till kursens mål.
Övriga föreskrifter
Föreskrifter för omtentamen
Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare fyra gånger (= totalt fem tentamensprov). Efter fem underkända tentamensprov kan studenten förlora sin plats i utbildningen. Grundutbildningskommittén kan dock, om synnerliga skäl föreligger, medge rätt till ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s k "blank" skrivning räknas som tentamenstillfälle. I enlighet med 6 kap. 21-22 §§ högskoleförordningen (1993:100) har studenten rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.
Student som ej blivit godkänd i verksamhetsförlagd utbildning har rätt att genomgå förnyad verksamhetsförlagd utbildning en gång. (6 kap. 21 § högskoleförordningen (1993:100))
Avbruten VFU i förtid
En student kan komma att underkännas och få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet kan komma att skada en annan person eller värdefull egendom om han eller hon fortsatt deltar i den verksamhetsförlagda utbildningen.
En individuell plan skall bestämmas för studenten och delges honom eller henne skriftligen. I denna plan, som skall beslutas av programkommittén, skall anges vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan få från institutionen och hur och när kontrollen kan äga rum samt hur dessa skall gå till. En student har rätt till maximalt två kontrolltillfällen, dock högst ett per år.
Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan programkommittén har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs. Beslut om den individuella studieplanen kan av programkommittén delegeras till studiesocial kommitté eller motsvarande med studentrepresentation.
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) kan vara förlagd även på kvällar och helger.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2017, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2017, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2011
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2010