Examensarbete inom distriktssköterskans kompetensområde
Kursplan, Avancerad nivå, 3FV365
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 3FV365
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Vårdvetenskap A1N
- Betygsskala
- Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 14 mars 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Allmänt
Kursen är valbar och ingår i specialistsjuksköterskeprogrammets inriktning mot distriktssköterska, 75 hp. Kursens innehåll bygger vidare på tidigare kursers gemensamma innehåll av vetenskaplig metodik. Kursen kan genomföras inom ramen för internationellt utbytesprogram.
Behörighetskrav
Antagen till och påbörjade studier inom specialistsjuksköterskeprogrammet, inriktningen mot distriktssköterska 75 hp. Godkända kurser omfattande 15 hp inom inriktningen.
Mål
Under kursen skall studenten utveckla fördjupade kunskaper inom allmän och specifik omvårdnad samt utifrån kunskaper i vetenskaplig metodik självständigt genomföra ett examensarbete.
Efter fullgjord kurs skall studenten kunna:
1. visa fördjupad kunskap inom distriktssköterskans arbetsområde
2. visa fördjupade kunskaper om vårdvetenskapliga teorier och begrepp som utgör vetenskaplig grund för distriktssköterskans kunskapsområde
3. visa fördjupad kunskap om tillämpning av ett vetenskapligt arbetssätt
4. visa fördjupad kunskap om planering, genomförande, utvärdering och tillämpning av ett kvalitets- och utvecklingsarbete inom öppen hälso- och sjukvård
5. planera och formulera sökfrågor, genomföra sökstrategier baserade på god begreppsanalys inom ämnesområdet och därefter välja lämpliga informationsresurser
6. kritiskt granska, analysera och värdera nationella och internationella forskningsresultat samt presentera och diskutera vetenskapliga studier inom ämnesområdet
7. planera och genomföra ett självständigt arbete inom distriktssköterskans arbetsområde samt beskriva arbetets relevans i relation till vårdvetenskapliga teorier och begrepp
8. rapportera det självständiga arbetet på ett vetenskapligt sätt skriftligt och muntligt
9. reflektera över legala och etiska begränsningar vid användning av olika typer av forskningsdata
10. kritiskt granska eget och andras självständiga arbeten
11. reflektera över och värdera vetenskapliga arbetens betydelse för omvårdnad inom inriktningen
12. värdera och diskutera det egna arbetet i relation till relevant omvårdnadsforskning inom området inklusive teorier och begrepp
Innehåll
Utarbetande av projektplan
Genomförande och författande av eget examensarbete
Respondent- och opponentskap
Undervisning
Viss obligatorisk undervisning i Uppsala kan förekomma. Undervisningen på Campus Gotland sker delvis via länk med Uppsala eller via andra IT-lösningar för att du som student ska kunna erbjudas en bredare lärarkompetens.
Självständigt arbete som stöds genom webbaserad undervisning, handledning individuellt och i seminarieform samt litteraturstudier. Examensarbetet diskuteras vid särskilt seminarium med opponenter och i närvaro av examinator.
OBLIGATORISKA MOMENT
Introduktion till kurs, seminarier, studieuppgifter med skriftlig och muntlig redovisning.
Examination
Examination sker i form av muntliga och skriftliga redovisningar av projektplan och examensarbete och deltagande i seminarier.
Studenten skall med godkänt resultat:
- utarbeta en projektplan för examensarbete
- utföra ett självständigt examensarbete
- som respondent försvara sitt examensarbete
- som opponent kritiskt granska annan students examensarbete
Övriga föreskrifter
Ett fullständigt, ohäftat och enkelsidigt exemplar av det godkända examensarbetet ska lämnas till kursadministratören för arkivering. Du ska även registrera ditt examensarbete i det Digitala Vetenskapliga Arkivet (DiVA), antingen abstract/sammanfattning eller hela examensarbetet . Dessa två saker måste göras för att registrering av avslutad kurs kan ske.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.