Flyktingar och migranter i globalt historiskt perspektiv
Kursplan, Avancerad nivå, 5HA765
- Kod
- 5HA765
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Historia A1N
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 24 januari 2018
- Ansvarig institution
- Historiska institutionen
Behörighetskrav
Kandidatexamen
Mål
- Beskriva och kritiskt analysera några viktiga flyktingkatastrofer från sent 1800-tal fram till idag
- Förvärva kunskaper om forskningsläget inom fältet och tillämpa sådan information i empiriska och teoretiska analyser
- Jämföra olika former av migration och deras specifika historiska, politiska, sociala och etniska utgångspunkter
- Problematisera och diskutera olika former av behandling och mottagande av flyktingar i transit- och mottagarländer.
- Förstå och kunna tillämpa centrala teoretiska och andra begrepp och termer av betydelse för studiet av flyktingar och migration.
Innehåll
I kursen behandlas olika flyktingkatastrofer i globalt historiskt perspektiv. Bland annat studeras flyktingsituationen före och under andra världskriget (inklusive det svenska mottagandet av judiska flyktingar från Tyskland och av Tyskland ockuperade områden), i Sydasien efter Indiens och Pakistans delning 1947, på Balkan vid upprepade tillfällen under 1900-talet och i dagens Europa till följd av krigen i Syrien, Irak och Afghanistan. Kursen behandlar ”push-faktorerna” bakom migration (exempelvis krig, diskriminering, etniskt- och religiöst våld), och ”pull-faktorer” (som geografisk närhet till mottagande länder, föreställningar om relativ säkerhet, en stark ekonomi, generösa välfärdssystem). Vidare behandlas flyktingmottagandet i transitländer och slutliga destinationsländer (inklusive våld mot flyktingar och migranter) och vilken påverkan storskalig migration hade på migranterna själva, deras hemländer och mottagarländer.
Undervisning
Undervisningen består av seminarier.
Examination
Studenternas examineras genom fullgörande av skriftliga och muntliga uppgifter. De studenter som inte fullgjort enstaka obligatoriska uppgifter ges möjlighet att senast vid terminens slut komplettera dessa. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.