Global hälsa 3

30 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3PE147

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3PE147
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Global hälsa A1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Programkommittén för masterprogrammen vid medicinska fakulteten, 17 maj 2018
Ansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa

Behörighetskrav

Universitetsexamen omfattande 180 hp inom medicin, sjukvård, nutrition eller andra områden av relevans för global hälsa. Kunskaper i engelska motsvarande Engelska B. Genomförd kurs i Global hälsa 1, eller motsvarande.

Mål

Vid kursens slut ska studenten kunna:

  • Kritiskt granska forskningsrapporter.
  • Formulera och jämföra den teoretiska basen för kvalitativ och kvantitativ forskning.
  • Kunna genomföra analys av data från epidemiologiska eller kvalitativa studier
  • Behärska principerna för planering, genomförande och analys av forskningsstudier.
  • Kritiskt granska samband och trovärdighet, samt kunna analysera och värdera konsekvenser för folkhälsan.
  • Kunna identifiera och analysera förutsättningar för hälsa och hälsoproblem i ett speciellt intresseområde och på avancerad förståelsenivå.
  • Om praktik görs, förstå arbetsprocessen i en internationell eller frivilligorganisation.

Innehåll

Kursen består av två block; ett första block där studenterna väljer en av tre kursmoduler om totalt 10 hp, och ett andra block som består av fyra kursmoduler om totalt 20 hp som alla läser gemensamt.

Följande kursmoduler kan väljas i det första blocket: 1) Fältforskning i global hälsa 10 hp, 2) Praktikkurs 10 hp, 3) Teorikurs(er) utifrån aktuella ämnen 10 hp.

I det andra blocket ingår följande moduler: 4) Litteratursammanställning 5 hp, 5) Kvantitativa forskningsmetoder 5 hp, 6) Kvalitativa forskningsmetoder 5 hp, 7) Fördjupningskurs i forskningsmetod 5 hp (studenten väljer kvantitativ eller kvalitativ metod).

Beskrivning av kursmoduler:

  1. Fältforskning i global hälsa 10 hp: Kursen har formen av ett individuellt mindre forskningsprojekt. Den fokuserar på praktiska problem med att utföra forskning i en situation utanför ens eget samhälle om en hälsofråga i ett låg- eller medelinkomstland eller i en marginaliserad population. Studenten identifierar och utformar ett forskningsprotokoll och väljer lämpliga metoder under handledning av lärare. För att förbereda för datainsamling i ett specifikt område ska kontakter tas med lokala medarbetare. Etisk prövning och en ansökan för etisk granskning ska genomföras. Resa till fältforskningsområdet och insamlande av data genomförs enligt protokollet. Koda och lagra data för vidare analys. En skriven sammanfattning av fältarbetserfarenheten ska presenteras.
  2. Praktikkurs 10 hp: Praktik på organisation som arbetar med global hälsa ordnas av studenten och godkänns av institutionen.
  3. Teorikurs 10 hp: Fördjupning inom global hälsa utifrån aktuella ämnen och metoder. Kursen kan delas upp i mindre enheter beroende på ämnesval.
  4. Litteratursammanställning 5 hp: Studenten genomför en litteraturstudie för att få avancerad kunskap inom ett speciellt område av global hälsa, samt i forskningsmetodik. En plan görs upp och godkänns av handledaren. Studien presenteras i skriftlig form.
  5. Kvantitativa forskningsmetoder 5 hp: En översikt av epidemiologisk design och metod samt basala statistiska metoder. Introduktion till och laborationer med relevant statistik programvara. Kritisk granskning av forskningsrapporter baserade på avancerad epidemiologisk analys samt befolkningsbaserade randomiserade interventioner. Principer för avancerad analys av kohort, fallreferentstudier och datorlaborationer med sådan analys. Översikt och kritisk diskussion av kausalitet samt konsekvenser för folkhälsa vid riskbedömningar och effekter av interventioner.
  6. Kvalitativa forskningsmetoder 5 hp: Vetenskapsteoretiska utgångspunkter för kvalitativ forskning inom global folkhälsa. Principer för planering, genomförande och värdering av olika kvalitativa analysmetoder. Analytiska ansatser och formulering av resultat. Användning och nytta av teorier. Transkulturell forskning; möjligheter och utmaningar. Reflexivitet genom forskningsprocessen. Trovärdighet, etik och överförbarhet.
  7. Fördjupningskurs i forskningsmetod 5 hp: Studenten väljer antingen kvantitativ eller kvalitativ metod för fördjupning. Kursen är tänkt som en förberedelse inför uppsatskursen.

Undervisning

Undervisningen ges i form av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier samt individuella och gemensamma inlämningsuppgifter, samt presentationer. Undervisningen är interaktiv och studenterna uppmanas att delta och reflektera över egna erfarenheter inom området. All undervisning samt undervisningsmaterial är på engelska.

Examination

Bedömningen baseras på:

Skriftliga prov, deltagande i obligatoriska moment, muntliga presentationer, inlämningsuppgifter. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare. All examination sker på engelska.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin