Professionell utveckling 11
Kursplan, Avancerad nivå, 3AM022
- Kod
- 3AM022
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Medicinsk vetenskap A1F
- Betygsskala
- Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Programkommittén för läkarprogrammet, 13 december 2017
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Allmänt
Professionell utveckling är en strimma som löper under hela utbildningen och består av flera kurser. Aktuell kurs, PU 11, avser att stärka studentens professionella utveckling samt examinera värderingsförmåga och professionellt förhållningssätt.
Behörighetskrav
För tillträde till ny termin krävs att samtliga obligatoriska moment och tentamensprov skall vara godkända från samtliga terminer som föregår den som studenten läser (är registrerad på) eller senast har läst. För tillträde till ny termin medges dock att tre (3) obligatoriska moment och en (1) tentamen kan kvarstå som ej godkänd(a) från närmast föregående termin.
För tillträde till termin 6 beviljas inga dispenser vad gäller ej avslutade moment eller examinationer på terminerna 1-4 samt för tillträde till termin 11 beviljas inga dispenser vad gäller ej avslutade moment eller examinationer på terminerna 1-9.
Utbildningen följer en bunden studiegång, vilket innebär att kurserna skall läsas i en fastställd ordning.
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten:
- självständigt kunna analysera och ta ställning i etiska frågor (PU etik & rätt)
- ha förmåga att adekvat värdera sina färdigheter i patientkommunikation (PU samtalsfärdigheter)
- kunna urskilja hur interprofessionellt samarbete påverkar patientsäkerheten (PU ledarskap & samarbete)
- visa självkännedom och empatisk förmåga (PU professionellt förhållningssätt)
- kunna analysera sin egen utveckling av professionellt förhållningssätt (PU professionellt förhållningssätt)
- adekvat kunna värdera sitt eget professionella förhållningssätt (PU professionellt förhållningssätt)
Innehåll
Under kursen kommer studenten att få identifiera en vårdsituation där det funnits en etisk konflikt. Denna baseras på en egen erfarenhet från utbildningen och används därefter för analys och diskussion. Studenten kommer i seminarieform att få analysera och identifiera sitt professionella förhållningssätt samt ge återkoppling på övriga studenters analyser av sitt förhållningssätt. Studenten kommer att värdera sin egen måluppfyllelse vad gäller patientkommunikation.
Undervisning
Kursen inleds med en föreläsning om programmålen för professionellt förhållningssätt och genomgång av examinationsuppgifterna. Studenterna arbetar individuellt och i grupp med analyser av eget och andras professionella förhållningssätt, och med analys av etiska konflikter i vårdsituationer som de själva upplevt. Som underlag används material ur de elektroniska portföljerna samt inspelningar från kursen i allmänmedicin. Studenterna arbetar individuellt med en självvärdering av måluppfyllelsen för värderingsförmåga och professionellt förhållningssätt.
Examination
Examinationen består av tre delar, två skriftliga rapporter och en examination i seminarieform. Rapporten om ett etiskt problem examineras separat. Den andra rapporten redovisas och diskuteras i grupp med examinator. Under den senare kommer även studentens förmåga till självkännedom, förmåga att värdera sitt professionella förhållningssätt och förmåga att hantera återkoppling att bedömas.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.