Hälsa och förebyggande av ohälsa II
Kursplan, Grundnivå, 3SJ250
- Kod
- 3SJ250
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Medicinsk vetenskap G1F, Vårdvetenskap G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 17 januari 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Allmänt
Kursen ges i termin 2 i sjuksköterskeprogrammet och utgörs av teoretiska studier, klinisk/praktisk färdighetsträning samt VFU.
Behörighetskrav
Behörig att registreras är den som följt termin 1 på sjuksköterskeprogrammet och har godkänd verksamhetsförlagd utbildning.
Mål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
- analysera människans utveckling och hälsa ur ett livscykelperspektiv
- analysera teorier, modeller och begrepp, samt tillämpa metoder och styrdokument i relation till omvårdnad, organisation, ledarskap, utveckling och lärande samt vetenskaplig metod
- förklara verkningsmekanismer och biverkningar vid läkemedelsbehandlingar av olika sjukdomstillstånd samt kunna tillämpa läkemedelshantering
- självständigt planera och utföra anpassade basala omvårdnadsåtgärder samt under handledning planera och utföra anpassade specifika omvårdnadsåtgärder
- särskilja olika sjukdomstillstånd samt förklara patofysiologi, diagnostik och behandling
- tillämpa informations- och kommunikationsteknik
- tillämpa kunskaper i klinisk mikrobiologi och immunologi för att förhindra smittspridning och vårdrelaterade infektioner
- visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper
- visa självkännedom och empatisk förmåga
- värdera sitt behov av ytterligare kunskap och visa strategi för fortlöpande utveckling av sin kompetens
Innehåll
VÅRDVETENSKAP MED INRIKTNING MOT OMVÅRDNAD (18 hp)
- metaparadigm; människa, hälsa, miljö och omvårdnadshandlingar
- omvårdnad som profession och akademiskt ämne
- teorier, modeller och begrepp relaterat till omvårdnad
- etiska, kulturella, genus- och jämlikhetsaspekter i omvårdnadsarbetet
- teorier, modeller och begrepp relaterat till bemötande, kommunikation, utveckling och lärande
- våld mot äldre
- vetenskaplig metod 2 och förbättringskunskap
- vetenskapsteori och vetenskapsfilosofi
- hälso- och sjukvårdens organisation, lagar, författningar och styrdokument
- evidensbaserad vård, inklusive kvalitets- och säkerhetsaspekter i vården
- informations- och kommunikationsteknik
- basal och specifik omvårdnad vid ohälsa, inklusive hälsofrämjande åtgärder
- omvårdnadsprocessen, dokumentations- och vårdplaneringsmodeller
- kliniskt status 1
- läkemedelshantering 1
- medicinsk teknik 2
- ledarskap
- samverkan i team
- reflektion med inspiration av yrkesmässig handledning i omvårdnad
MEDICINSK VETENSKAP (12 hp)
- farmakologi
- gerontologi
- klinisk kemi/fysiologi
- mikrobiologi
- nutrition 2
- patofysiologi, diagnostik och behandling vid ohälso- och sjukdomstillstånd med fokus på folksjukdomar hos äldre
- smärtfysiologi
Undervisning
ARBETSFORMER
Föreläsningar, litteraturstudier, arbete i basgrupper, rollspel, individuellt arbete, seminarier och webbaserad undervisning. Klinisk färdighetsträning samt verksamhetsförlagd utbildning.
OBLIGATORISKA MOMENT
Introduktion till kurs, obligatoriska föreläsningar, schemalagda basgruppsträffar, seminarier, klinisk färdighetsträning, verksamhetsförlagd utbildning, studieuppgifter med skriftlig redovisning och examination.
Examination
Examination sker kontinuerligt under kursens gång i form av skriftliga och muntliga uppgifter individuellt och i grupp samt examination av kliniska färdigheter. Uppgifterna examineras under innevarande kurs utifrån de riktlinjer (datum och tidpunkt), som anges av kursledare/examinator. Samtliga delmoment och skriftlig individuell sluttentamen skall vara godkända för att kursen som helhet ska betraktas som godkänd.
Övriga föreskrifter
Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Efter 5 underkända tentamina kan den studerande förlora sin plats i utbildningen. Om synnerliga skäl finns kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som tentamenstillfälle.
Enligt medicinska fakultetens beslut (Dnr 3579/98, 3651/98I) ska studenten lämna in en skriftlig ansökan till kursledare/studierektor om att få delta i tentamen vid det fjärde försöket. Kursledare/studierektor ska därefter tillsammans med studenten analysera situationen och vid behov erbjuda stödinsatser i syfte att optimera studentens förberedelser inför tentamen.
Student som ej blivit godkänd under verksamhetsförlagd utbildning (VFU) har rätt att genomgå förnyad VFU en gång (Dnr 3579/98, 3651/98I). Tidpunkten bestäms i varje enskilt fall, utifrån när lärare och handledare inom klinisk verksamhet finns att tillgå, företrädesvis inom terminstid. VFU ges i samverkan med klinisk verksamhet, ledighet kan inte beviljas under denna period.
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) kan vara förlagd även på kvällar/helger och pendling förekommer.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) kan vara förlagd även på kvällar/helger och pendling förekommer.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014, version 1