Teoretisk fördjupning i omvårdnad av barn och ungdom i intensivvård
Kursplan, Avancerad nivå, 3PE151
- Kod
- 3PE151
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Vårdvetenskap A1N
- Betygsskala
- Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 7 januari 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Allmänt
Kursen utgörs av 7,5 hp och är valbar på Specialistsjuksköterskeprogrammets inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdom och med inriktning mot intensivvård. Kursen utgörs av 2,5 hp pediatrisk intensivvård och 5 hp omvårdnad av barn i intensivvård. Kursen innehåller vårdvetenskap 5 hp och medicinsk vetenskap 2,5 hp.
Behörighetskrav
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen omfattande 180 hp med minst 90 hp inom huvudområdet vårdvetenskap (vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, omvårdnad) eller motsvarande utländsk examen.
Dessutom krävs yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månaders heltidstjänstgöring.
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för sjukdomspanorama då barn- och ungdomar vårdas inom anestesi- och intensivvård avseende etiologi, patofysiologi, symtomatologi, diagnostik och behandling samt relaterad omvårdnad, med särskilt fokus på sjukdomstillstånd i respirations- och cirkulationsorganen
- redogöra för sjukdomspanorama då barn vårdas i neonatal intensivvård avseende etiologi, patofysiologi, symtomatologi, diagnostik och behandling samt relaterad omvårdnad, med särskilt fokus på sjukdomstillstånd i respirations- och cirkulationsorganen
- redogöra för att omvårdnadsprocessen tillämpas i enlighet med FN:s barnkonvention, särskilt vad gäller barns och ungdomars rätt att under sjukhusvistelse få information, ha medbestämmande och upprätthålla relationer och aktiviteter i det dagliga livet
- redogöra för fördjupade kunskaper och färdigheter i farmakologi, läkemedelshantering och läkemedelsberäkning inom området
- redogöra för omvårdnad av barn med invasiv respektive non-invasiv ventilering
- visa förmåga till inlevelse och med ett professionellt och etiskt förhållningssätt stödja och hjälpa barn och ungdomar och deras närstående under intensivvård, i akuta situationer samt vid vård i livets slutskede
- värdera sitt eget kunskapsläge samt göra en plan för fortsatt kunskapsutveckling inom området
Innehåll
Anatomi och fysiologi hos det friska barnet 0-7 år
Patofysiologi och svikt i vitala funktioner
Cirkulation och vätskebalans
Nutrition
Smärtbedömning och smärtlindring
Etik och människosyn inom barnsjukvård
Medmänskliga rättigheter, FN:s barnkonvention
Infektionssjukdomar, kardiologi, metabola sjukdomar, neurokirurgi, tumörsjukdomar
Omvårdnad i samband med invasiv och non-invasiv ventilering av barn
Farmakologi, läkemedelshantering och läkemedelsberäkning med särskilt fokus på sedering och smärtlindring samt inotropa läkemedel
Vård i livets slutskede
Teorier relevanta för hälso- och sjukvård för barn och ungdomar, såsom anknytning, familje-, kris-, och copingteorier
Undervisning
Föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, webbaserad reflektion.
Kursen är delvis nätburen med två till tre sammankomster på studieorten i ett par dagar.
Studenten ska ha tillgång till dator med webbkamera med internetuppkoppling med god prestanda.
OBLIGATORISKA MOMENT
Introduktion till kurs, seminarier, färdighetsträning, verksamhetsförlagda studier, studieuppgifter med skriftlig och muntlig redovisning, samt enstaka nyckelföreläsningar.
Examination
Examination av kursens uppställda mål sker kontinuerligt under kursens gång i form av muntliga och skriftliga uppgifter samt individuell tentamen. Vid examination i grupp ska studenten delta aktivt med kunskap och reflektion. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Efter 5 underkända tentamina kan den studerande förlora sin plats i utbildningen. Om synnerliga skäl finns kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som tentamenstillfälle.
Enligt medicinska fakultetens beslut (Dnr 3579/98, 3651/98I) ska studenten lämna in en skriftlig ansökan till kursledare/studierektor om att få delta i tentamen vid det fjärde försöket. Kursledare/studierektor ska därefter tillsammans med studenten analysera situationen och vid behov erbjuda stödinsatser i syfte att optimera studentens förberedelser inför tentamen.
Student som ej blivit godkänd under verksamhetsförlagd utbildning (VFU) har rätt att genomgå förnyad VFU en gång (Dnr 3579/98, 3651/98I). Tidpunkten bestäms i varje enskilt fall, utifrån när lärare och handledare inom klinisk verksamhet finns att tillgå, företrädesvis inom terminstid. VFU ges i samverkan med klinisk verksamhet, ledighet kan inte beviljas under denna period.
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) kan vara förlagd även på kvällar/helger och pendling förekommer.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.