Projekt i utveckling av biologiska läkemedel
Kursplan, Avancerad nivå, 1KB430
- Kod
- 1KB430
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Farmaceutisk vetenskap A1F, Kemi A1F
- Betygsskala
- Med beröm godkänd (5), Icke utan beröm godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 25 februari 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för kemi - BMC
Behörighetskrav
Något av följande krävs: (1) 120 hp inom Civilingenjörsprogrammet i kemiteknik. Biokemisk teknik, 10 hp. 5 hp kemi eller farmaceutisk vetenskap på avancerad nivå. Genomgången Utveckling av biologiska läkemedel, 7,5 hp; (2) Kandidatexamen om 180 hp inklusive 15 hp farmakologi och fysiologi samt 15 hp allmän och organisk kemi. 5 hp kemi eller farmaceutisk vetenskap på avancerad nivå. Genomgången Utveckling av biologiska läkemedel, 7,5 hp; (3) Inom Apotekarprogrammet gäller att den studerande ska ha följt alla tidigare kurser på termin 1-7 och ha minst 150 hp inom programmet inklusive Farmaceutisk bioteknologi, samt ha genomgått Utveckling av biologiska läkemedel 7,5 hp. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- välja strategier för design och produktion av biologiska läkemedel,
- specificera lämpliga metoder för analys av producerat material,
- planera och utvärdera biologiska läkemedelsutvecklingsprojekt, inkl. utformning av en projektplan med tidslinjer och resurser,
- ta fram och presentera underlag för patentansökan och kommercialisering.
Innehåll
Kursen fokuserar på ingenjörsmässig utformning och genomförande av biologiska läkemedelsprojekt. Praktiska förutsättningar för produktion i kommersiell skala, inkl. rekombinanta produktionssystem, rening och analys. Produktkvalitet och -säkerhet.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, grupparbete i projektform.
Examination
Skriftlig prov i slutet av kursen (2,5 hp). Projektarbetet motsvarar 5 hp och examineras muntligt och skriftligt. Slutbetyget motsvarar en sammanvägning av resultaten av det skriftliga provet och projektarbetet.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.