Retorik för naturvetare och tekniker
Kursplan, Grundnivå, 5LV280
- Kod
- 5LV280
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Retorik G2F
- Betygsskala
- Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 4 december 2017
- Ansvarig institution
- Institutionen för litteraturvetenskap och retorik
Behörighetskrav
60 hp inom naturvetenskap/teknik.
Mål
Kursens syfte är dels att erbjuda inblickar i retorikens teori och metod samt orientera om vetenskaplig retorik. Dels att uppöva retorisk skicklighet genom praktiska övningar i hur man väljer och utformar språk och argument för att ett tal eller en text ska bli så övertygande som möjligt.
Efter genomgången kurs förväntas den studerande
• ha grundläggande kunskaper i retorikens teoribildning och arbetsmetoder
• ha utvecklat sin förmåga att kommunicera effektivt i tal och skrift
• ha erhållit grundläggande kunskaper för att kunna analysera retoriska budskap av olika slag
• kunna anlägga ett etiskt perspektiv på retorisk teori och praktik
Innehåll
Grundläggande retorikvetenskapliga metodiska och terminologiska kunskaper presenteras, diskuteras och appliceras i anslutning till retoriska budskap i form av tal, text och andra uttrycksmedel. Genom praktiska övningar får den studerande reflektera över egna och andras tal, samt tränas i att framföra och tillgodogöra sig konstruktiva kritiska synpunkter.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, praktiska övningar samt genom deltagarnas egna studier (individuellt och i grupp). Undervisningen sker på svenska.
Examination
Examinationen sker genom aktivt deltagande i praktiska övningar och seminarierna (obligatorisk närvaro), närvaro vid förekommande föreläsningar, samt genom fullföljande av förelagda praktiska uppgifter.
I kursen ges betygen G och U.
För studerande som underkänts i prov anordnas extra provtillfällen vid höstterminens början och slut samt vid vårterminens slut.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.