Molekylära material I
Kursplan, Avancerad nivå, 1KB356
- Kod
- 1KB356
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Kemi A1N, Teknik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för kemi - Ångström
Behörighetskrav
120 hp naturvetenskap och teknik med minst 60 hp kemi alternativt 30 hp kemi tillsammans med 30 hp fysik/biologi. Kurs i envariabelanalys rekommenderas. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs skall studenten kunna:
- beskriva och motivera polymerers struktur i lösning, smältor och i fast fas
- analysera och lösa problem baserade på egenskaperna hos linjära viskoelastiska material samt kunna resonera kring orsaker till och effekter av icke-linjär viskoelasticitet
- föreslå och motivera val av material i olika praktiska tillämpningar, speciellt med avseende på reologiska egenskaper
- redogöra för uppkomst av och egenskaper hos elektroreologiska dispersioner samt diskutera och kritiskt granska förslag till användningsområden
- använda reologisk utrustning för mätning av viskoelastiska egenskaper och presentera gjorda observationer i en rapport som motsvarar kursens nivå
- söka, sammanställa och presentera information som utgår från en frågeställning relaterad till kursinnehållet
Innehåll
Polymerstruktur och polymerstatistik; reologiska begrepp och samband; viskositet; linjär och icke-linjär viskoelasticitet; elektroreologi.
Undervisning
Föreläsningar och/eller seminarier, laborationer och projekt.
Examination
Skriftligt teoriprov anordnas under/i slutet av kursen. Det teoretiska provet motsvarar 3 hp och laborationer och projekt motsvarar 2 hp. Slutbetyget motsvarar en sammanvägning av resultatet av teoriprovet och laborationerna.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.