Molekylära material II

5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 1KB357

Kod
1KB357
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Kemi A1N, Teknik A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
Ansvarig institution
Institutionen för kemi - Ångström

Behörighetskrav

120 hp naturvetenskap och teknik med minst 60 hp kemi alternativt 30 hp kemi tillsammans med 30 hp fysik/biologi. Kurs i kemisk termodynamik rekommenderas. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)

Mål

Efter godkänd kurs skall studenten kunna:

  • tillämpa termodynamiska samband för polymera system, speciellt för fasjämvikter.
  • diskutera de fysikaliska orsakerna bakom svällningsegenskaper hos laddade och oladdade geler, samt kunna föreslå och motivera hur detta kan användas i olika praktiska tillämpningar.
  • diskutera och förutsäga hur olika material kan sammanfogas med hjälp av adhesion, samt kunna föreslå och motivera lämpliga metoder för att lösa ett givet problem.
  • redogöra för de elektroniska egenskaperna hos polymera halvledare samt tillämpa denna kunskap på relevanta problem, speciellt inom energirelaterade områden
  • föra labbjournal och presentera experimentella resultat och slutsatser på ett klart och språkligt korrekt sätt
  • söka, sammanställa och presentera information som utgår från en frågeställning relaterad till kursinnehållet

Innehåll

Termodynamik för polymerlösningar och polymersmältor, adhesion, fysikaliska och kemiskt tvärbundna geler svällning av geler, polymera halvledare.

Undervisning

Föreläsningar och/eller seminarier, laborationer och/eller projekt.

Examination

Skriftligt prov anordnas under/i slutet av kursen. Skriftligt prov motsvarar 3 hp, laborationer och projekt motsvarar 2 hp. Slutbetyget motsvarar en sammanvägning av resultatet av teoriprovet och laborationerna.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin