Filosofisk estetik: tre centrala problem

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 5ES057

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5ES057
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Estetik G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 12 februari 2019
Ansvarig institution
Filosofiska institutionen

Allmänt

Kursansvarig institution är Filosofiska institutionen.

Behörighetskrav

Estetik A eller Praktisk filosofi A eller Teoretisk filosofi A

Mål

Efter avslutad kurs förväntas studenten erhållit en god förståelse av de genom tidigare studiekurser förvärvade kunskaperna i estetik. Studenten förväntas kunna:

  • använda de begrepp och distinktioner som är nödvändiga för att kritiskt granska och ta ställning till teorier och argument
  • läsa och förstå text som innehåller någon grad av historisk analys och filosofiska argument
  • redogöra för och kunna ge en systematisk behandling av centrala nutida frågeställningar inom filosofisk estetik
  • ha grundläggande kunskaper om filosofisk estetik
  • analysera styrkor och svagheter i de teorier vi studerar
  • föra en kritisk diskussion angående förhållandet mellan olika estetiska teorier och ett urval av konstverk som utmanar dessa teorier
  • använda teoretiska verktyg för att argumentera för och emot centrala teorier om estetiskt värde, konst och konstupplevelser

Innehåll

I kursen studerar vi tre av de mest centrala problemen inom filosofisk estetik. Vi börjar med att undersöka huruvida ett konstverks moraliska värde eller innehåll kan påverka dess estetiska värde. Är en roman som Nabokovs Lolita eller en film som Tarantinos Pulp Fiction värre eller bättre på grund av det moraliskt problematiska perspektiv som läggs fram? Nästa problematik berör konstnärens intention och verkets mening: bör vi alltid ta hänsyn till konstnärens intentioner när vi tolkar konstverk? Till sist vänder vi oss till musiken och relationen till våra känslor. Vad menar vi egentligen när vi vidhåller att musik kan uttrycka eller överföra känslor? Borde vi istället säga att musik kan väcka känslor?

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier eller handledning.

Examination

Kunskapskontrollen sker skriftligt och/eller genom examinerande seminarier.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin