Internationell mjukvaruutveckling, projekt
Kursplan, Avancerad nivå, 1DT092
- Kod
- 1DT092
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Datavetenskap A1N, Teknik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för informationsteknologi
Behörighetskrav
120 hp varav 60 hp datavetenskap/teknik, inklusive en grundkurs i datakommunikation. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs skall studenten kunna:
- planera och genomföra utveckling av ett distribuerat system med deltagare från olika kulturer och med olika tekniska kompetenser.
- resonera kring för- och nackdelar med centrala principer, begrepp och algoritmer inom distribuerade system.
- aktivt visa ett kritiskt förhållningssätt och förmåga att hantera öppna problem och fatta konstruktionsbeslut under utveckling av ett distribuerat system.
- konstruktivt samarbeta i heterogena grupper, bl.a. genom att hantera samarbetsproblem såsom personliga konflikter och kulturella skillnader.
- planera ett projekt så att det kan genomföras inom givna ramar med användande av relevanta samarbetsverktyg.
Innehåll
Kursen fokuserar på praktisk projektledning med ett utvecklingsprojekt där internationella arbetsgrupper med mellan 5 och 8 medlemmar konstruerar och implementerar ett distribuerat styrsystem. Kursen innehåller projektplanering och genomförande, samarbete och gruppdynamik i internationella grupper. Koncept i distribuerade system som "remote objects", klockor och klocksynkronisering, globala tillstånd, replikation, atomära transaktioner och samtidighetskontroll, trådar samt låsning och åtkomst av delade resurser, nätverksprogrammering, programmering av inbyggda system (t. ex. Lego NXT) ingår.
Undervisning
Föreläsningar, lektioner och projektarbete.
Examination
Muntlig och skriftlig redovisning samt aktivt och konstruktivt deltagande i genomförandet av projektet.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.