Urbana och decentraliserade energisystem

5 hp

Kursplan, Grundnivå, 1TE792

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
1TE792
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Teknik G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 5 mars 2019
Ansvarig institution
Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

Behörighetskrav

60 hp i teknik/naturvetenskap. Teknisk termodynamik, Systemanalys med energitillämpningar, Beräkningsvetenskap II. Genomgången kurs i Strömningsmekanik för energirelaterade tillämpningar, Elektromagnetism II med elkretsteknik och Programmering i Python.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för energiflöden i decentraliserade energisystem med fokus på den urbana miljön och för funktionssätt och principer för energitekniska komponenter och system,
  • definiera, identifiera och avgränsa urbana och decentraliserade energisystem för att genomföra en given systemanalytisk undersökning,
  • använda fysikaliska och statistiska modeller för effekt- och energibehov, energiomvandlingstekniker, distributionssystem och energiresurser inom urbana och decentraliserade energisystem,
  • jämföra olika urbana och decentraliserade energisystems förutsättningar och nytta utifrån social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet samt etiska överväganden.

Innehåll

Lokala energitekniska system i stad och landsbygd, deras historiska framväxt och möjliga framtida utveckling. Behov av värme, kyla och mekaniskt arbete i byggnader. Distributionssystem för värme/kyla och elektrisk energi. Lokala energiresurser, framför allt solenergi. Enkla simuleringsmodeller för värme- och ellaster, byggnaders energibehov och värmesystem, fjärrvärmesystem och eldistributionsnät samt lokal förnybar energiutvinning (framför allt solcells- och solvärmesystem). Översikt över metoder för att utvärdera urbana och decentraliserade energisystems prestanda och effektivitet (inbäddad energi, primärenergi, växthusgasutsläpp).

Undervisning

Föreläsningar, lektioner, seminarier, datorlaborationer, projekt.

Examination

Aktivt deltagande i datorlaborationer och seminarier, skriftlig projektrapport, opponering samt skriftlig tentamen.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin