Modeller för lärande
Kursplan, Avancerad nivå, 1FA563
- Kod
- 1FA563
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Fysik A1F
- Betygsskala
- Med beröm godkänd (5), Icke utan beröm godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för fysik och astronomi
Behörighetskrav
Om lärande och undervisning i fysik.
Mål
Efter godkänd kurs skall studenten kunna förklara grunderna i modeller för lärande så som:
- Kognitiva modeller
- Konstruktivism ("naturalistic study")
- Kritisk teori
- "Big D" diskursanalys
- Variationsteori
- Bruner, Ausubel, Gagné och Vygotsky
samt skriftligen och muntligen kunna jämföra och kontrastera olika modeller för lärande.
Innehåll
En grundläggande introduktion till modeller för lärande, så som:
- kognitiva modeller
- konstruktivism
- situerat lärande
- kritisk teori
- diskursanalys ("big D")
- fenomenografi
- Några av de grundläggande idéerna kring lärande formulerade av Bruner, Ausubel, Gagné och Vygotsky.
Undervisning
Undervisningen sker på engelska, i form av seminarier som bygger på utdelat material.
Examination
En avslutande uppsats vilken beskriver, jämför och kontrasterar ett antal modeller för lärande.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.