Modeller för lärande

10 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 1FA563

Kod
1FA563
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Fysik A1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
Ansvarig institution
Institutionen för fysik och astronomi

Behörighetskrav

Om lärande och undervisning i fysik.

Mål

Efter godkänd kurs skall studenten kunna förklara grunderna i modeller för lärande så som:

  • Kognitiva modeller
  • Konstruktivism ("naturalistic study")
  • Kritisk teori
  • "Big D" diskursanalys
  • Variationsteori
  • Bruner, Ausubel, Gagné och Vygotsky

samt skriftligen och muntligen kunna jämföra och kontrastera olika modeller för lärande.

Innehåll

En grundläggande introduktion till modeller för lärande, så som:

  • kognitiva modeller
  • konstruktivism
  • situerat lärande
  • kritisk teori
  • diskursanalys ("big D")
  • fenomenografi
  • Några av de grundläggande idéerna kring lärande formulerade av Bruner, Ausubel, Gagné och Vygotsky.

Undervisning

Undervisningen sker på engelska, i form av seminarier som bygger på utdelat material.

Examination

En avslutande uppsats vilken beskriver, jämför och kontrasterar ett antal modeller för lärande.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin