Energikunskap
Kursplan, Grundnivå, 1GV310
- Kod
- 1GV310
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Fysik G1N, Geovetenskap G1N
- Betygsskala
- Med beröm godkänd (5), Icke utan beröm godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för geovetenskaper
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- beskriva lokala och globala historiska trender för produktion och konsumtion av olika energiresurser.
- redogöra för globala förekomster av fossila, nukleära och förnybara energiresurser.
- beskriva hur olika energiresurser omvandlas till energibärare.
- redogöra för hur dessa energibärare kan distribueras inom ett energisystem.
- redogöra för energins betydelse för ekonomi, politik och samhälle.
- diskutera potential och begränsningar hos olika framtida energisystem.
- sammanfatta olika miljökonsekvenser och säkerhetsrisker vid användning och omvandling av olika energiformer.
- diskutera och analysera aktuella artiklar och texter med energifokus.
Innehåll
Allmänna basfakta om energi och energisystem.
Fossil energi: förekomst, prospektering och användning.
Nukleära energisystem: elproduktion, bränslehantering, slutförvar och säkerhetsfrågor.
Bioenergi, torv, geotermik, framtida energitekniker.
Sol/vind/vattenenergi: meteorologiska förutsättningar, tekniska lösningar och begränsningar.
Energins miljöeffekter: växthuseffekten, försurning, landskapsförstörning, med mera.
Energidistribution och energins roll för ekonomi och samhälle.
Global energi: energitillförsel i olika länder, lokala förutsättningar för produktion med mera.
Undervisning
Kursen ges som distanskurs. Föreläsningar vid två tillfällen i Uppsala och för övrigt virtuellt klassrum.
Examination
Kursen består av tre delmoment om vardera 5 hp som examineras via inlämningsuppgifter, medverkan i Internetbaserade diskussioner samt genomförande av projektuppgift.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.