Grundkurs i industriell ekonomi
Kursplan, Grundnivå, 1TG233
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 1TG233
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Industriell teknik G1N
- Betygsskala
- Med beröm godkänd (5), Icke utan beröm godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för teknikvetenskaper
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- beskriva hur affärsmässig verksamhet, främst ledning, inköp, produktion och strategisk planering, fungerar i industriföretag,
- beskriva hur ett industriföretag kan organiseras
- beskriva hur organisationsform påverkar bland annat den interna kommunikationen (i industriföretaget)
- beskriva hur marknadsföring och sälj kan utformas i industriföretag,
- redogöra för vad innovation och entreprenörskap är och hur detta kan ledas och organiseras i ett industriföretag,
- välja, upprätta, tolka och använda kalkyler som beslutsunderlag för det industriella företagets olika situationer,
- tolka årsredovisningar och andra ekonomiska rapporter i industriföretag, inklusive resultaträkning, balansräkning, kassaflödesanalys och nyckeltal,
- beskriva hur styrning av resultat, agerande, person och företagskultur fungerar i ett industriföretag,
- beskriva olika kombinationer av system för ekonomisk styrning av industriföretag.
Innehåll
Ledning, organisering, strategisk planering, marknadsföring, sälj, innovation, entreprenörskap och produktion beskrivs ur ett industriföretags perspektiv och med utgångspunkt i näringslivets struktur. Kostnads- och intäktsanalys, produktkalkylering, investeringskalkylering, redovisning och bokföring, budgetering, finansiering, finansiell analys samt ekonomistyrning behandlas som stöd för och kring beslutsfattandet.
Undervisning
Föreläsningar, övningar, seminarier och räknestugor.
Examination
Skriftligt prov (5 hp) och skriftliga inlämningsuppgifter (5 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.