Barnhälsovård och elevhälsa inom distriktssköterskans kompetensområde
Kursplan, Avancerad nivå, 3FV354
- Kod
- 3FV354
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Vårdvetenskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 8 maj 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Allmänt
Kursen är en inledande kurs i specialistsjuksköterskeprogrammets inriktning mot distriktssköterska och utgörs av 22.5 hp
varav verksamhetsförlagd utbildning (VFU) 10,5 hp.
Behörighetskrav
För tillträde till specialistsjuksköterskeprogrammet krävs av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen omfattande 180 hp med minst 90 hp inom huvudområdet vårdvetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, omvårdnad eller motsvarande utländsk examen. Dessutom krävs yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månaders heltidstjänstgöring. Inriktningen Ambulanssjukvård kräver dessutom minst B-körkort.
Mål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1. identifiera och förklara sjukdomar under barn- och ungdomsåren inom allmänpediatrik, barnpsykiatri och funktionshinder
2. i samråd med barn, ungdomar och föräldrar/närstående observera, bedöma och identifiera omvårdnadsbehov hos barn och ungdomar i olika utvecklingsstadier, upprätta omvårdnadsplaner, planera, leda, genomföra och utvärdera åtgärder utifrån gällande nationella och internationella lagar, författningar och förordningar
3. självständigt kunna identifiera hälsoproblem och hälsorisker som berör barn och ungdomar samt följa och bedöma deras fysiska, psykiska, sociala och andliga utveckling och livssituation utifrån ett holistiskt, globalt och intersektionellt perspektiv
4. visa på pedagogisk förmåga att självständigt kunna informera, kommunicera med och förbereda barn och ungdomar samt vårdnadshavare inför undersökningar och behandlingar utifrån respektive utvecklingsnivå
5. självständigt planera, organisera, genomföra och utvärdera omvårdnad samt hälsofrämjande och förebyggande arbete inom barnhälsovård och elevhälsa med medicinsk inriktning, utifrån (o)jämlik hälsa på individ-, familj-, grupp- och samhällsnivå
6. samarbeta med andra aktörer i hälsofrämjande- och förebyggande arbete, omvårdnadsarbete och integration av hälsopolitiska och hälsoekonomiska mål
7. utvärdera egen kunskap, prestation och förmåga till kommunikation, lyhördhet och samarbete samt identifiera behovet av fortsatt kunskapsutveckling och professionell utveckling
8. identifiera och reflektera över etiska dilemman samt tillämpa och värna etiska principer avseende barn, ungdomar och deras närstående
9. utföra livräddande första hjälp på barn och ungdomar samt kunna använda medicinteknisk utrustning på ett säkert sätt
Innehåll
Medicinsk vetenskap (8 hp):
Allmän pediatrik
Barnkirurgi
Barnpsykiatri
Barns och ungdomars utveckling, tillväxt och utvecklingspsykologi
Barn och elevhälsans verksamhet och mål
Farmakologi
Kost och näringsbehov hos barn och ungdomar
Habilitering
Hälsoundersökningar och vaccinationsprogram
Hälsorisker, patientsäkerhet och smittspridning
Livräddande första hjälp på barn
Vårdvetenskap (14,5 hp):
Barn och ungdomars psykiska (o)hälsa
Epidemiologi
Etiska principer, Lagar och författningar
Föräldrastöd
Handhavande av medicinskteknisk utrustning
Hälsofrämjande och förebyggande arbete för barn, ungdomar och familjer på individ, grupp
och samhällsnivå
Hälsopolitik och hälsoekonomi
Kommunikation och samtalsmetodik, motiverande samtal
Personcentrerad kommunikation med barn och ungdomar och deras närstående
Läkemedelsberäkning och läkemedelshantering inom barnsjukvård
Mångfald
Nationella och internationella lagar, rekommendationer och mål för hälsoarbete med barn, ungdomar och familjer
Omvårdnad av barn och ungdomar inom allmänpediatrik, barnpsykiatri, habilitering, och akutsjukvård
Omvårdnad inom barnhälsovård och elevhälsa med medicinsk inriktning samt av barn som far illa
Omvårdnad relaterat till kost och näringsbehov
Professionell yrkesroll
Smittspridning
Undervisning
Förutom webbföreläsningar, traditionella föreläsningar, seminarier, workshops och VFU - verksamhetsförlagd utbildning kommer du att arbeta individuellt, i grupp och med kollegial granskning med kurskamrater för att lösa uppgifter. Undervisningen syftar till att utveckla en fördjupad förståelse hos dig som student och stimulera till aktivt kunskapssökande, reflektion och kritisk analys. Den kliniska delen bedrivs i nära samverkan med vårdverksamheten vid Region Uppsala och kommunerna i Uppsala län.
Frånvaro vid obligatoriska moment innebär komplettering.
TEORETISKA STUDIER
Basgruppsarbete
Föreläsningar
Litteraturstudier
Redovisning
Seminarier
Webbaserad undervisning
Workshops
VERKSAMHETSFÖRLAGD UTBILDNING
Handledning av specialistsjuksköterska i samverkan med klinisk adjunkt/klinisk lektor.
Färdighetsträning
Deltagande observation
Examination
Teoretiska studier
Examination av kursens uppställda mål sker kontinuerligt under kursens gång i form av muntliga och
skriftliga uppgifter tentamina individuellt och i grupp. Vid examination i grupp ska studenten delta aktivt med kunskap
och reflektion.
Verksamhetsförlagd utbildning
Examination inom verksamhetsförlagd utbildning (VFU) innebär bedömning av kunskaper, färdigheter och förhållningssätt enligt formulerade inlärningsmål, AssCE formuläret (Löfmark, A. et ThorellEkstrand, I., 2009) och kliniska examinationer relaterade till
kursens mål.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Avbruten verksamhetsförlagd utbildning i förtid
En student kan komma att underkännas och få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU:n) i förtid om det finns en
påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet kan komma att skada en annan person eller värdefull
egendom om han eller hon fortsatt deltar i den verksamhetsförlagda utbildningen.
En individuell plan ska bestämmas för studenten och delges honom eller henne skriftligen. I denna plan, som skall
beslutas av programkommittén, skall anges vilka kunskaps och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan få
från institutionen och hur och när kontrollen kan äga rum samt hur dessa skall gå till. En student har rätt till maximalt
två kontrolltillfällen, dock högst ett per år.
Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan programkommittén har kontrollerat och
godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs. Beslut om den individuella studieplanen kan av programkommittén Beslut om den individuella studieplanen kan av programkommittén delegeras till studiesocial kommitté eller motsvarande med studentpresentation.delegeras till studiesocial kommitté eller motsvarande med studentrepresentation.
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) kan vara förlagd även på kvällar och helger och pendling kan förekomma.