Anatomi, fysiologi och patofysiologi
Kursplan, Grundnivå, 3LG108
- Kod
- 3LG108
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Betygsskala
- Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Programkommittén för logopedprogrammet, 17 september 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Behörighetskrav
Antagen till logopedprogrammet.
Logopedprogrammets uppläggning bygger på en klar progression varför den studerande skall följa kurserna i tur och ordning.
Mål
Efter kursen skall studenten:
Allmän anatomi och fysiologi
Kunna redogöra för:
- grundläggande anatomiska och fysiologiska begrepp, inklusive innebörden av begreppen cell och vävnad, och dessa strukturers normala funktioner.
- anatomi och fysiologi hos mimisk muskulatur, munhåla, tunga, svalg, struphuvud, övre luftvägar och lungor.
Nervsystemet
Översiktligt kunna redogöra för:
- nervcellernas och gliacellernas grundläggande struktur och funktion.
- nervsystemets makroskopiska anatomi, inklusive de stora blodkärlen och cerebrospinalvätskan.
- hur sensorisk information leds från periferi till hjärnan.
- motoriska nervceller och reflexer.
- hur motoriska funktioner styrs från hjärnan.
- autonoma nervsystemets uppbyggnad och funktioner.
- principerna för läkemedel vid behandling av psykiska sjukdomar och Parkinsons sjukdom.
Patofysiologi
Översiktligt kunna definiera:
grundläggande patologiska begrepp och tillstånd: cellskada, cirkulationsrubbning, inflammation, autoimmunitet, tumörutveckling, rubbning i ämnesomsättningen.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, grupparbeten och lärarledd genomgång av hjärnans anatomi
Examination
Studenten visar resultat av sitt lärande genom examinerande moment. Examinationen är baserad på kursmålen; kursinnehåll om cell, vävnader, munhåla, svalg, ansiktsmuskulatur, luftvägar och andningsorgan examineras vid ett seminarium. Kursinnehåll om nervsystemet examineras genom en skriftlig tentamen. Specifika föreskrifter om examinerande moment och obligatoriska lärandeaktiviteter föreligger vid kursstart. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare. Innehållet i undervisningstillfällena kan utgöra grund för examination även i de fall undervisningstillfällena inte kräver obligatorisk närvaro.
För godkänd kurs krävs:
- godkänt resultat på alla obligatoriska undervisningsmoment
- godkänd tentamen
Student som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare fyra gånger (totalt fem tentamensprov). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.
Studenten har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.
Övriga föreskrifter
Förkunskapskrav:
Enligt generella regler fastställda av medicinska fakultetens grundutbildningskommitté.