Människa-datorinteraktion: Förkroppsligad interaktion

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 2IV126

Kod
2IV126
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Människa-datorinteraktion A1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 23 maj 2019
Ansvarig institution
Institutionen för informatik och media

Behörighetskrav

Kandidatexamen om 180 hp och 15 hp människa-datorinteraktion på avancerad nivå. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.

Mål

Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:

  • på ett nyanserat och djupgående sätt redogöra för teoretiska perspektiv på förkroppsligad interaktion, deras vetenskapsteoretiska grund och metodologiska ansats,
  • beskriva teorier om rörelse och kroppsuppfattning och förklara grundläggande begrepp inom området,
  • redogöra för grundläggande begrepp inom arkitektur.

Vad gäller färdighet och förmåga förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:

  • tillämpa kvalitativa metoder för att observera och analysera sociala och rumsliga användningssituationer,
  • använda teorier och begrepp som introduceras i kursen för att kritiskt diskutera och förklara observationer,
  • tillämpa kursens teoretiska perspektiv vid design av interaktiva artefakter och miljöer,
  • använda teorier och begrepp som introduceras i kursen för att kritiskt motivera designval.

Vad gäller värderingsförmåga och förhållningssätt förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:

  • ge och ta designkritik,
  • utifrån teorier om förkroppsligad interaktion kritiskt reflektera kring designlösningar.

Innehåll

Kursen fokuserar på designteorier och designprocesser för interaktionsdesign, när tekniken går från att vara skärmbaserad till att vara inbyggd i artefakter, kläder och vår omgivning. Med utgångspunkt i teorier om 'förkroppsligad interaktion' lär sig studenterna analysera befintliga interaktionslösningar samt skapa egna. Kursen ger också en introduktion till teorier för rörelse, kroppsuppfattning och arkitektur och tillämpar dessa inom interaktionsdesign. Kursen förbereder studenterna för att arbeta med interaktionsdesign med nya tekniska material.

Kursens teoretiska innehåll utgår från Merleau-Pontys tankar om "perceptionens fenomenologi" och Dourish definition av förkroppsligad interaktion som forskningsfält och designpraktik. Från denna grund går kursen vidare med två fokusområden: ett kroppsligt orienterat med syfte att utveckla en designförståelse för teknik vi bär på våra kroppar, och en rumsligt orienterad med syfte att utveckla designförståelse för interaktiv arkitektur. I kursen ingår ett eller flera designprojekt, med syfte att utveckla studenternas förmåga att tillämpa kunskaperna från kursen, arbeta i grupp, och att ge och ta designkritik.

Undervisning

Föreläsningar, seminarier, workshops, handledning, projektarbete i grupp, kollegial bedömning.

Examination

Laborationer, seminarier, inlämningsuppgifter.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare eller beslut om undantag som fattats av institutionens arbetsgrupp för studieärenden.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin