Gerontologiskt socialt arbete

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 2SC153

Kod
2SC153
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Socialt arbete A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 6 november 2019
Ansvarig institution
Institutionen för socialt arbete

Allmänt

Kursen ingår i Socionomprogrammet vid Uppsala universitet 210 högskolepoäng. Kursen ges på avancerad nivå och utgör en valbar kurs på Socionomprogrammets termin 7. Kursen kan även ingå i Masterprogrammet i samhällsvetenskap. Det är också möjligt att läsa kursen som fristående kurs på avancerad nivå.

Behörighetskrav

180 hp inom Socionomprogrammet, eller kandidatexamen om 180 hp med 90 hp i socialt arbete eller motsvarande.

Mål

Kursen syftar till att ge studenten fördjupade kunskaper inom socialgerontologiskt inriktat socialt arbete. I kursen erbjuds möjligheter att självständigt med ett vetenskapligt förhållningssätt förstå vad som är unikt med äldre och åldrande samt vad detta innebär för sättet på vilket välfärdstjänster bör utformas för den äldre delen av befolkningen. Kursens mål är att studenten i förhållande till utbildning på grundnivå fördjupar sina kunskaper på avancerad nivå inom socialgerontologiskt inriktat socialt arbete. Studenten vidareutvecklar även sina färdigheter i att med kritiskt vetenskapligt förhållningssätt analysera äldres behov, levnadsvillkor, livsbetingelser och konsekvenser av samhällsåtgärder.

Student ska efter avslutad kurs när det gäller:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för och visa fördjupad kunskap om åldrande ur olika socialgerontologiska teorier
  • redogöra för och problematisera äldres situation och levnadsvillkor samt konsekvenser av samhällsåtgärder för att möta äldres behov
  • förstå och problematisera organisationsformer inom välfärdssamhällets omsorg om äldre
  • analysera och kritiskt granska aktuell forskning inom kunskapsområdet

Färdighet och förmåga

  • använda och bedöma aktuell forskning inom kunskapsområdet socialgerontologiskt socialt arbete
  • tillämpa socialgerontologiska teorier på äldres välfärd, sociala problem och på lösningar i praktiskt socialt arbete och omsorg
  • tillämpa ett intersektionellt perspektiv på ålder och äldre i analyser på individ-, grupp- och samhällsnivå
  • kommunicera och diskutera socialgerontologiska kunskaper om äldreomsorgens organisering och ledarskap

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt reflektera kring forskning om socialgerontologiska problem
  • självständigt analysera relevanta teoretiska, och etiska aspekter på det praktiska socialgerontologiska sociala arbetet
  • reflektera och problematisera över vilka konsekvenser egna värderingar och attityder till åldrande och äldre kan medföra i arbetet att leda socialt arbete och omsorg

Innehåll

Kursen behandlar följande

  • teoretiska perspektiv på ålder och åldrande
  • etnicitet, genus klass och åldrande
  • åldrande och äldre som målgrupp för socialt arbete och omsorg
  • äldreomsorgens struktur och organisering

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, gruppövningar och seminarier. Deltagande i seminarier är obligatoriskt. Övrig obligatorisk närvaro framgår av schema. Skriftlig komplettering av frånvaro från seminarium kan endast ske för en mindre del av seminarierna. Innehållet i föreläsningarna kan utgöra grund för examinationsfrågor även i de fall föreläsningarna inte är obligatoriska.

Examination

Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarier samt i individuella muntliga och skriftliga uppgifter. Den avslutande examinationen på kursen består av en skriftlig tentamen. Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan exempelvis vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin