Funktionshinder - socialvetenskapliga perspektiv
Kursplan, Avancerad nivå, 2SC156
- Kod
- 2SC156
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Socialt arbete A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 6 november 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för socialt arbete
Allmänt
Kursen ingår i Socionomprogrammet vid Uppsala universitet 210 högskolepoäng. Kursen ges på avancerad nivå och utgör en valbar kurs på Socionomprogrammets termin 7. Kursen kan även ingå i Masterprogrammet i samhällsvetenskap. Det är också möjligt att läsa kursen som fristående kurs på avancerad nivå.
Behörighetskrav
180 hp inom Socionomprogrammet, eller kandidatexamen om 180 hp med 90 hp i socialt arbete eller motsvarande.
Mål
Kursens mål är att studenten fördjupar sina kunskaper om funktionhinder, funktionshinderpolitik och socialvetenskapliga teorier på funktionshinder, funktionsnedsättningar, funktionsförmåga och funktionsvariation. Viktiga teman är bland annat barriärer som hindrar personer med funktionsnedsättning att delta i samhällslivet, attityder och kulturella värderingar, stigmatiserings- och diskrimineringsprocesser, socialpolitiska insatser av relevans för personer med funktionsnedsättning samt förutsättningarna för brukarinflytande och aktivt medborgarskap. Fördjupningen innebär att studenten ska:
Kunskap och förståelse
- kunna beskriva olika teoretiska perspektiv för att förstå funktionshinder som individuellt, socialt och kulturellt fenomen;
- kunna beskriva attityder och kulturella värderingar relaterade till funktionshinder
- kunna beskriva diskriminerings- och stigmatiseringsprocesser som personer med funktionsnedsättning riskerar att möta;
- kunna beskriva och förstå innebörden av mänskliga rättigheter för personer med funktionsnedsättning.
Färdighet och förmåga
- kunna analysera olika socialpolitiska insatser av relevans för personer med funktionsnedsättning, som t.ex. personlig assistans och andra LSS insatser;
- kunna analysera hur attityder och kulturella värderingar om funktionsförmåga inverkar på individernas livsvillkor;
- kunna analysera hur och i vilken mån förekommande diskriminerings- och stigmatiseringsprocesser kan hanteras och motverkas på relationell och strukturell nivå;
- kunna analysera frågor om funktionshinder från ett rättighetsperspektiv och i koppling till de nationella målen för funktionshinderpolitiken, diskrimineringslagstiftningen och FN:s Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning;
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kunna värdera olika teoretiska perspektiv för att förstå funktionshinder ur ett socialpolitiskt, professionsinriktat samt brukarperspektiv inom socialt arbete;
- kunna redovisa medvetenhet om behovet av att bemöta personer med funktionsnedsättning som medborgare kapabla till inflytande och självbestämmande inom socialt arbete;
- kunna redovisa medvetenhet om behovet att realisera mänskliga rättigheter för personer med funktionsnedsättning.
Innehåll
Kursen behandlar följande:
- centrala begrepp inom samhällsvetenskaplig funktionshinderforskning;
- olika teoretiska perspektiv på fysiska, intellektuella och psykiska funktionshinder;
- attityder och kulturella värderingar relaterade till funktionshinder;
- diskriminerings- och stigmatiseringsprocesser;
- möjligheter till brukarinflytande och ett aktivt medborgarskap för personer med funktionsnedsättning.
- socialpolitiska insatser (inklusive insatser för ökad tillgänglighet) av relevans för personer med funktionsnedsättning;
- FN:s Konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning, Diskrimineringslagen och de nationella målen för funktionshinderpolitiken.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, gruppövningar och seminarier. Deltagandet i gruppövningar och seminarier är alltid obligatoriskt. Övrig obligatorisk närvaro framgår av schemat. Skriftlig komplettering av frånvaro från ett seminarium kan endast ske för en begränsad del av seminarierna. Innehållet i föreläsningarna kan utgöra grund för examinationsfrågor även i de fall föreläsningarna inte är obligatoriska.
Examination
Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarier samt i individuella muntliga och skriftliga uppgifter. Den avslutande examinationen på kursen består av uppsats. Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan exempelvis vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.