Utbildningens framväxt och villkor, ämneslärare
Kursplan, Grundnivå, 4PE236
- Kod
- 4PE236
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Pedagogik G1N, Utbildningssociologi G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 18 februari 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår i Kompletterande lärarutbildning, 90 hp.
Behörighetskrav
Ämnesstudier om 30 hp i ett för grundskolans årskurs 7-9 och/eller gymnasieskolan relevant undervisningsämne.
Mål
Kursen ger en överblick över utbildningssystemets historia, organisation och villkor samt förskolans och skolans värdegrund. Syftet är att studenten ska tillägna sig en förståelse för förskolans och skolans värdegrund och utbildningssystemets utformning i ett historiskt och sociologiskt perspektiv. Kursen syftar även till att ge insikter i sociala, könsrelaterade och etniska skillnaders strukturella betydelse inom utbildningssystemet.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och diskutera det svenska utbildningssystemets framväxt i relation till samhällets utveckling i ett internationellt perspektiv
- beskriva utbildningssystemets aktuella struktur i Sverige och diskutera några centrala förklaringar till dess uppkomst och utformning
- analysera och diskutera förskolans och skolans värdegrund i såväl ett historiskt som ett samtida perspektiv
- redogöra för sociala, könsrelaterade och etniska skillnaders strukturella betydelse inom utbildningssystemet och diskutera dessa i relation till förskolans och skolans värdegrund
- analysera och diskutera lärarkårernas och lärarutbildningarnas förändring i relation till utvecklingen på utbildningsområdet
- kommunicera och diskutera kursinnehållet skriftligt med korrekt språklig form.
Innehåll
- Utbildningssystemets historia, organisation och villkor.
- Förskolans och skolans värdegrund.
- Sociala, könsrelaterade och etniska skillnader i utbildningssystemet.
- Lärarkårernas och lärarutbildningarnas historiska utveckling.
- Akademiskt skrivande.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras skriftligt, exempelvis genom salsskrivning.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.