Examensarbete D i biologi
Kursplan, Avancerad nivå, 1BG327
- Kod
- 1BG327
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Biologi A1E
- Betygsskala
- Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 13 februari 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för biologisk grundutbildning
Behörighetskrav
Kandidatexamen, samt därutöver kurser i biologi om minst 30 hp på avancerad nivå. Kursen kan endast genomgås efter för examensarbetet erforderliga kurser på avancerad nivå. För antagning krävs av institutionen godkänd projektplan.
Mål
Efter kursen ska studenten kunna:
- visa på djupa kunskaper inom en självvald del av biologin
- söka, tolka och sammanställa relevant vetenskaplig litteratur
- avgränsa ett vetenskapligt problem, planera en vetenskaplig undersökning av problemet, välja lämpliga metoder, utföra undersökningen, tolka och värdera resultaten, samt i förekommande fall kunna generera testbara hypoteser för att förklara gjorda observationer, inom givna tidsramar
- redovisa sina resultat med ett korrekt och relevant språk för olika målgrupper såväl i vetenskaplig som i populärvetenskaplig form
Innehåll
Ett självständigt arbete genomföres, där kunskaperna från tidigare genomgångna kurser tillämpas. Arbetet genomföres under ledning av handledare i nära anslutning till pågående forsknings- eller utvecklingsprojekt.
För att uppnå målen skall studenten
- under handledning avgränsa ett vetenskapligt problem, undersöka detta, tolka och värdera resultaten samt presentera arbetet muntligt och skriftligt
- söka, värdera och sammanställa information relevant för det valda problemet
- aktivt delta i seminarier och annan verksamhet på den arbetsplats där arbetet utförs
Undervisning
Undervisningen utformas individuellt beroende på projektets inriktning. Handledning ges individuellt eller i grupp.
Examination
För godkänt betyg fordras en godkänd muntlig och skriftlig presentation av examensarbetet vid ett seminarium, samt godkänd opposition på ett annat examensarbete inom samma huvudområde. Den skriftliga presentationen ska bestå av en vetenskaplig rapport, en populärvetenskaplig sammanfattning och en sammanfattning på engelska.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.