Anatomi, fysiologi och patofysiologi
Kursplan, Grundnivå, 3LG108
- Kod
- 3LG108
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Betygsskala
- Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Programkommittén för logopedprogrammet, 3 mars 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Behörighetskrav
Antagen till logopedprogrammet.
Logopedprogrammets uppläggning bygger på en klar progression varför den studerande skall följa kurserna i tur och ordning.
Mål
Efter kursen skall studenten:
Allmän anatomi och fysiologi
Kunna redogöra för:
- grundläggande anatomiska och fysiologiska begrepp, inklusive innebörden av begreppen cell och vävnad, och dessa strukturers normala funktioner.
- anatomi och fysiologi hos mimisk muskulatur, munhåla, tunga, svalg, struphuvud, övre luftvägar och lungor.
Nervsystemet
Kunna redogöra för:
- nervcellernas och gliacellernas grundläggande struktur och funktion.
- nervsystemets grundläggande makroskopiska anatomi, inklusive de stora blodkärlen och cerebrospinalvätskan.
- grunderna för hur sensorisk information leds från periferi till hjärnan, och för
- hur motoriska funktioner styrs från hjärnan.
- autonoma nervsystemets grundläggande uppbyggnad och funktioner.
- principerna för läkemedel vid behandling av psykiska sjukdomar och Parkinsons sjukdom.
Patofysiologi
Översiktligt kunna beskriva:
- grundläggande patologiska begrepp och tillstånd: cellskada, cirkulationsrubbning, inflammation, autoimmunitet, tumörutveckling, rubbning i ämnesomsättningen.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, grupparbeten och studier av interaktiva digitala resurser.
Examination
Studenten visar resultat av sitt lärande genom examinerande moment. Examinationen är baserad på kursmålen; kursinnehåll om cell, vävnader, munhåla, svalg, ansiktsmuskulatur, luftvägar och andningsorgan examineras genom ett skriftligt delprov. Kursinnehåll om nervsystemet examineras genom två obligatoriska, anonyma duggor med återkoppling under kursens gång, samt en avslutande skriftlig tentamen. Specifika föreskrifter om examinerande moment och obligatoriska lärandeaktiviteter föreligger vid kursstart. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare. Innehållet i undervisningstillfällena kan utgöra grund för examination även i de fall undervisningstillfällena inte kräver obligatorisk närvaro.
För godkänd kurs krävs:
- godkänt deltagande i alla obligatoriska undervisningsmoment
- godkänt delprov på kursens första del, samt godkänd tentamen
Student som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare fyra gånger (totalt fem tentamensprov). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.
Studenten har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.
Övriga föreskrifter
Förkunskapskrav:
Enligt generella regler fastställda av medicinska fakultetens grundutbildningskommitté.