VFU 3, ämnesstudier, grundlärare Fk-6
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE148
- Kod
- 4PE148
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik A1N
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 5 mars 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår i den verksamhetsförlagda utbildningen för grundlärarprogrammet.
Behörighetskrav
120 hp inom grundlärarprogrammet inklusive Svenska II, Matematik II och VFU 2.
Mål
Den verksamhetsförlagda utbildningen är ämnesrelaterad och är knuten till både ämneskurserna och de utbildningsvetenskapliga kärnkurserna som studenterna har läst tidigare under utbildningen. Studenterna förväntas därmed relatera och tillämpa de kunskaper och den litteratur som finns kopplad till ämneskurserna och den utbildningsvetenskapliga kärnan. Syftet med den verksamhetsförlagda utbildningen är att studenten ska tillämpa och fördjupa sina teoretiska kunskaper samt fördjupa sina praktiska färdigheter och sitt professionella och vetenskapligt förankrade förhållningssätt till undervisning, ledarskap, lärande och utveckling.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- utifrån skolans styrdokument, visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning i F-6
- identifiera och reflektera över sina egna behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin kompetens samt visa prov på utveckling i sin yrkesverksamhet
- tillämpa ett fördjupat, medvetet och teoretiskt grundat ledarskap med avseende på lärmiljö, lärande, sociala relationer, konflikthantering och kränkande behandling
- visa förmåga att observera, dokumentera och bedöma elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål samt informera och samarbeta med elever
- visa förmåga att anpassa och utveckla ett ämnesinnehåll utifrån elevers olika förutsättningar och behov
- visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten och för elevens framåtsyftande utveckling.
Innehåll
Under kursen behandlas följande områden anpassade till studentens tidigare studier i olika undervisningsämnen:
- Ledning, planering, genomförande, utvärdering och utveckling av undervisning
- Professionalitet och progression inom yrket
- Ledarskap och lärande
- Allmändidaktiska och ämnesdidaktiska frågor samt ämnesintegration i ett didaktiskt perspektiv
- Konflikthantering, sociala relationer och kränkande behandling
- Dokumentation, bedömning och utvärdering av elevers lärande och kunskaper
- Samverkan och samarbete med föräldrar/vårdnadshavare och kollegor
- Elever i behov av extra anpassning och särskilt stöd
- Kommunikationens betydelse i samverkan med elever och vuxna
- Mångfalds- och jämlikhetsperspektiv
- Digitala lärresurser och estetiska uttrycksformer
- Styrdokument
Undervisning
Kursen genomförs i form av auskultationer, handledd undervisning, deltagande i övrigt lärararbete samt seminarier och föreläsningar.
Examination
Den studerande examineras av en av universitetet utsedd examinator.
Underlag för examination utgörs av
- skriftliga och eventuellt muntliga bedömningsunderlag från VFU-handledare
- studentens dokumentation och redovisning av uppgifter under kursen
- bedömningsunderlag från besökande lärarutbildare i de fall då VFU-besök genomförs.
Kursen har obligatorisk närvaro och kräver aktivt deltagande. Underkänt betyg får sättas om studentens VFU avbryts i förtid.
Studerande som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning erbjuds möjlighet till förnyad examination vid ett tillfälle. Blir studenten även denna gång underkänd finns möjlighet att ansöka hos Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper om ytterligare ett examinationstillfälle. Ansökan ska göras på särskild blankett.