Introduktion till implementeringsvetenskap
Kursplan, Avancerad nivå, 3BO004
- Kod
- 3BO004
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Lärande för hållbar utveckling och global hälsa A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid medicinska fakulteten, 17 december 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Behörighetskrav
Examen på grundnivå om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Vid kursens slut ska studenten kunna:
- Förklara vad implementeringsforskning är.
- Beskriva begreppet evidensbaserad praxis.
- Skilja mellan de olika "målnivåer" av teorier, modeller och ramverk inom implementering, dvs. från mikro- till makronivå.
- Utvärdera fördelar och nackdelar med att tillämpa vissa teorier, modeller och ramverk på olika frågeställningar.
- Identifiera, diskutera och bedöma för- och nackdelar med olika implementeringsstrategier inom hälso- och sjukvård.
- Genomföra stödjande återkoppling och utveckla färdigheter i att ge konstruktiv feedback.
- Föreslå och försvara designen av ett nytt implementeringsprojekt inom globalt hälsoarbete inklusive teoretisk bakgrund, implementeringsstrategi och utvärderingsmetod.
Innehåll
Utifrån ett helhetsperspektiv tar kursen upp implementeringsforskning inom hälso- och sjukvård med särskild fokus på låg- och medelinkomstländer. Kursen innefattar att studenterna kontinuerligt omsätter ny kunskap inom ramen för ett individuellt arbete samt utvecklar sin förmåga till konstruktiv kamratåterkoppling. Exempel tas ifrån pågående forskning på institutionen och aktuell vetenskaplig litteratur.
Undervisning
Kursen består av föreläsningar, seminarier, workshops, grupparbeten och individuella uppgifter som presenteras antingen muntligt eller skriftligt av studenterna. Kritisk läsning av vetenskapliga artiklar görs löpande under kursen. All undervisning är interaktiv och studenterna uppmuntras att utnyttja sina egna erfarenheter av internationell hälsa. All undervisning sker på engelska.
Examination
Bedömningen baseras på:
Skriftliga prov, aktivt deltagande i obligatoriska moment, muntliga presentationer, inlämningsuppgifter. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare. All examination sker på engelska.