Handledarutbildning för barnmorskor
Kursplan, Grundnivå, 3OG033
- Kod
- 3OG033
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid medicinska fakulteten, 26 oktober 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Behörighetskrav
Svensk legitimation som barnmorska. Yrkesverksamhet som barnmorska motsvarande minst ett års heltidstjänstgöring.
Mål
Syftet med den webbaserade handledarutbildningen är att ge kliniskt verksamma barnmorskor ökad kunskap om handledningsprocess, handledarroll och lärstrategier i samband med handledning av barnmorskestudenter inom den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU).
Efter fullgjord kurs ska deltagaren kunna:
- redogöra för handledningsprocess, handledarroll samt olika lärstilar och lärstrategier i samband med handledning
- redogöra för handledning utifrån ett studentcentrerat lärande, som att ge återkoppling på handlingar, reflektioner samt bedömningar
- redogöra för kulturella och vårdetiska överväganden i handledarsituationen
Innehåll
- Mål för verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
- Vad innebär handledning? Introduktion/definition
- Reflektion /återkoppling handledare/student
- Handledningsprocessen - handledarrollen styrkor/svagheter
- Lärstilar och lärstrategier
- Peer learning
- Presentation/introduktion av lärplattformen Studium
- Webbaserade kursmoment
Undervisning
Handledarutbildningen på distans genomförs med tre kursdagar på plats. Övrig tid är webbaserad på distans. Handledarutbildningens upplägg; Introduktion med två kursdagar på campus med teoretiska avsnitt varvade med reflektioner och diskussioner. Fortsättning med webbaserade utbildningsmoment i lärplattformen Studium. För detta moment krävs dator med internetuppkoppling. Gemensam avslutning en kursdag på campus med teoretiskt avsnitt samt redovisning av inlämningsuppgift.
Examination
Examination innebär aktivt deltagande i reflektioner och diskussioner. För godkänd kurs krävs godkänd redovisning av teoretisk handledaruppgift, dels som enskilt skriftligt arbete dels som muntlig presentation vid ett seminarium.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2022
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2017, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2017, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2008