Projekt i energisystem och ledarskap
Kursplan, Grundnivå, 1GV179
- Kod
- 1GV179
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Hållbar energiomställning G1F
- Betygsskala
- Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 13 oktober 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för geovetenskaper
Behörighetskrav
40 hp hållbar energiomställning inklusive Energi och system, Energiproduktion och nyttjande samt Innovationer för energiomställning.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- analysera ett befintligt energisystem utifrån ett tekniskt perspektiv samt hållbarhetsperspektiv.
- identifiera möjligheter och hinder för förbättringar av energisystem utifrån ett tekniskt perspektiv samt hållbarhetsperspektiv.
- Planera för, genomföra och presentera ett projektarbete som tillämpar relevant teoretisk kunskap inom hållbar energiomställning och ledarskap och som bidrar till en hållbar utveckling av energisystem.
- redogöra för och utvärdera de praktiska problem som kan uppstå vid arbete i projekt.
Innehåll
Kursens syfte är ge kunskaper och färdigheter att analysera och förbättra energisystem ur ett brett perspektiv. Den kommer tillämpa de kunskaper som erhållits i tidigare kurser i programmet (t.ex. energikunskap, systemteori, energi- och miljöledning, befintliga och framtida energisystem). Kursen är uppbyggd i projektform och kommer utveckla färdigheter i projektledning och ledarskap. En analys av ett avgränsat energisystem på lämplig skalnivå kommer utföras. Projektet ska dessutom även presentera realistiska hållbara förbättringar av systemet samt identifiera utmaningar (t.ex. tekniska, sociala, politiska, ekonomiska, miljömässiga) som behöver överbryggas för att utföra förbättringarna.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, handledning, styrgruppsmöten och projektarbete i grupp.
Examination
Aktivt deltagande i seminarier, styrgruppsmöten och handledning (4 hp) samt muntlig och skriftlig presentation av projektarbete (6 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.