Datakommunikation II
Kursplan, Avancerad nivå, 1DT074
- Kod
- 1DT074
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Datavetenskap A1N, Teknik A1N
- Betygsskala
- Med beröm godkänd (5), Icke utan beröm godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2 februari 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för informationsteknologi
Behörighetskrav
120 hp inklusive 90 hp datavetenskap och matematik med Datakommunikation I. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- designa och implementera kommunikationstillämpningar
- identifiera, analysera, syntetisera och presentera vetenskapliga artiklar i området
- redogöra för, resonera kring och föreslå lösningsdesign till typiska datakommunikationsproblem
- använda modellering, simulering och mätmetoder för att analysera datakommunikation
- formulera och ge konstruktiv återkoppling på andras arbete
Innehåll
Kursen består av en teoretisk del, en praktisk del och en fördjupningsdel.
Den teoretiska delen koncentreras främst kring trådbunden datakommunikation och innefattar större delen av protokollstacken samt metoder för analys av datakommunikation. Begreppen som tas upp kan variera något år från år för att tillmötesgå utveckling inom området. Följande tas emellertid alltid upp; protokolldesign, nätverksprogrammering, matematisk modellering, simulering, mätmetoder och framtida arkitekturer.
Exempel på områden som kan tas upp är fördröjningstoleranta nätverk, anonymitet på Internet, servicekvalitet, Internet of Things, software defined networking, molntjänster och sociala nätverk. Mycket av detta tas upp under fördjupningsdelen.
Den praktiska delen omfattar nätverksprogrammering samt simulering eller modellering av nätverk
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, laborationer, övningsuppgifter och grupparbete.
Examination
Tentamen, aktivt deltagande i seminarier (5 hp); muntlig och skriftlig redovisning av laborationsuppgifterna (1,5 hp); muntlig och skriftlig presentation, konstruktiv återkoppling på andras arbete (3,5 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.