Existensfilosofi för ämneslärare
Kursplan, Grundnivå, 5FT147
- Kod
- 5FT147
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Teoretisk filosofi G2F
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 25 maj 2023
- Ansvarig institution
- Filosofiska institutionen
Allmänt
Kursen ingår i ämnesstudier för undervisningsämnet filosofi i ämneslärarprogrammet med inriktning mot gymnasieskolan.
Behörighetskrav
Inom ämneslärarprogrammet: 52,5 hp filosofi och estetik, och 7,5 hp ämnesdidaktik i filosofi
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- identifiera och beskriva teoretiska begrepp centrala för den existentiella filosofin
- nyanserat diskutera relationen mellan existentialism och existensfilosofi
- föra kvalificerade resonemang om hur livs- och samhällsfrågor kan förstås i termer av den existentiella filosofin
- tillämpa kunskaper om och insikter från den existentiella filosofin på de fall, problem och exempel som kursen tar upp
- skriftligt presentera sina kunskaper och insikter från den existentiella filosofin på ett kvalificerat sätt
- kvalificerat och kritiskt reflektera över och diskutera de teoretiska perspektiv som den existentiella filosofin grundar sig i
- kvalificerat och kritiskt reflektera över och diskutera didaktiska val som rör undervisning i existensfilosofiska frågor utifrån aktuella styrdokument
- planera, utvärdera och utveckla undervisningsmoment om existensfilosofiska frågor på ämnesdidaktisk grund med utgångspunkt i aktuella styrdokument.
Innehåll
På den här kursen ges studenten möjlighet att utveckla och fördjupa sina kunskaper i existensfilosofi. Under kursen studeras originalverk med stöd av sekundärlitteratur. Grundläggande begrepp och frågeställningar som behandlas är exempelvis i) frihet, val och väljande; ii) språk och litteratur; iii) individens identitet och förhållande till sin omgivning, iv) kunskap, visshet, ovisshet och tvivel, samt v) frågor rörande tillvarons och det mänskligas mening. Under kursen kommer samtida fenomen i kultur- och samhällsliv att analyseras från ett existentiellt perspektiv.
Ämnesdidaktiska seminarier ges som utvecklar medvetenhet om olika sätt att undervisa om existensfilosofiska problemställningar och teorier inom ramen för filosofiundervisning på gymnasiet.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras genom deltagande i obligatoriska seminarier, inlämning av en skrivuppgift på ca 3000 ord, och ett muntligt moment bestående av en presentation av ett eget existensfilosofiskt undervisningsmoment.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan. t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning