Vetenskapsfilosofi för ämneslärare

6 hp

Kursplan, Grundnivå, 5FT148

Kod
5FT148
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Teoretisk filosofi G1F
Betygsskala
Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 19 maj 2022
Ansvarig institution
Filosofiska institutionen

Allmänt

Kursen ges inom Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan som en del av ämnesstudierna i filosofi.

Behörighetskrav

15 hp i praktisk filosofi eller estetik, varav 7,5 hp från kursen Kritiskt tänkande

Mål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • använda de begrepp och distinktioner som är nödvändiga för att kritiskt granska och ta ställning till vetenskapsfilosofiska teorier och argument
  • uppvisa en övergripande förståelse av vetenskapsfilosofi
  • redogöra för och ge en systematisk behandling av centrala nutida frågeställningar inom vetenskapsfilosofi
  • analysera styrkor och svagheter i de ståndpunkter som studerats
  • använda teoretiska verktyg för att argumentera för och emot de ståndpunkter som studerats
  • visa didaktisk medvetenhet om hur vetenskapsfilosofiska frågor kan tas upp inom filosofiundervisningen
  • uppvisa förmåga att göra relevant urval av undervisningsinnehåll utifrån aktuella styrdokument.

Innehåll

Kursen behandlar centrala frågor om vetenskap, till exempel förklaringars roll och beskaffenhet, realism rörande vetenskap, vad vetenskapligt berättigande är samt frågor om orsak-verkan. Centrala begrepp i vetenskapsfilosofi tas upp och viktiga vetenskapsfilosofiska teorier analyseras. Dessutom utvecklas argument för och emot dessa teorier, och dessa argument används för att undersöka teoriernas styrkor och svagheter.

Inom den ämnesdidaktiska delen ligger fokus på hur man arbetar utifrån aktuella styrdokument, både vad gäller didaktiska val och vad gäller metodiska aspekter.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar och seminarier.

Examination

Examinationen består av presentationer och inlämningsuppgifter.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan. t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin