Biologi för lärare i åk 7-9, 45 hp (1-45). Ingår i Lärarlyftet
Kursplan, Grundnivå, 8BL014
- Kod
- 8BL014
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Biologi G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 15 februari 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för biologisk grundutbildning
Allmänt
Kursen är en uppdragsutbildning och ingår i Lärarlyftet II.
Målgrupp: Du som har lärarexamen och undervisar i detta ämne i åk 7-9 utan att vara ämnesbehörig.
Behörighetskrav
Lärarexamen
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för de olika delarna inom det biologiska fältet: fysiologi, cellbiologi, ekologi, systematik/evolution, floristik/faunistik och genetik
- tillämpa aktuella biologiska ämneskunskaper i de genomgångna ämnesområdena med tyngdpunkt på grundskolans ämnesplaners innehåll
- integrera och använda digitala resurser både som ett undervisningsredskap och som en kunskaps- och faktabas
- använda ett genusmedvetet förhållningssätt i naturvetenskaplig undervisning och i bruket av naturvetenskapliga läromedel
- tillämpa olika examinationsformer, samt bedöma och värdera elevers lärande och utveckling i biologi med hjälp av dessa
Innehåll
Kursen ska ge den grundläggande ämnesbredden som finns inom biologi dvs. systematik/evolution, ekologi, fysiologi, genetik, cellbiologi, samt floristik/faunistik. Den kommer även att behandla: pseudovetenskap, ämnesdidaktik, digitala resurser, betyg och bedömning, samt aktuellt och nytt inom biologin (ex. genteknik, immunologi, toxikologi)
Undervisning
Kursen utgörs av föreläsningar, laborationer, projektarbeten, gruppvisa redovisningar/seminarier och exkursioner. Inläsning, samt nätbaserad undervisning och handledning mellan träffarna.
Examination
Kursen består av ett antal delkurser, som till stor del motsvaras av titeln på de fysiska träffarna. De biologiska ämnesteoretiska delarna ("Biologisk mångfald, systematik och evolution (5 hp)"; "Ekologi (5 hp)"; "Cellbiologi och genetik (8 hp)"; "Fysiologi (8 hp)") examineras med skriftliga och/eller muntliga prov enligt meddelande vid kursstart. "Aktuellt i biologi i kontextbaserad utformning (3,5 hp)" och "Ämnesdidaktik (5 hp)" examineras i seminarieform, men knyts också ihop med det teoretiska kursinnehållet med ett projektarbete som redovisas muntligt och skriftligt (3 hp).
"Floristik och faunistik (7,5 hp)" examineras med separata tentamina för floristiska och faunistiska moment, såsom artkunskap, familjekunskap och färdighet i artbestämning med bestämningslitteratur.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.