Professionell utveckling 3-4
Kursplan, Grundnivå, 3AM032
- Kod
- 3AM032
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Biomedicin G1F, Medicinsk vetenskap G1F
- Betygsskala
- Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Programkommittén för läkarprogrammet, 3 mars 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Allmänt
Kursen ingår i det direkt legitimationsgrundande Läkarprogrammet (360 hp). Utbildningen inom programmet följer en bunden studiegång, vilket innebär att kurserna skall läsas i en fastställd ordning.
Behörighetskrav
Professionell utbildning 1-2. Vidare förutsätter tillträde till kursen att regionen bereder plats för vederbörande vid verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
Mål
A. Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- översiktligt redogöra för grundläggande psykologiska mekanismer med relevans för hälsa och ohälsa,
- översiktligt redogöra för barns kognitiva, emotionella och sociala utveckling samt grunderna för personlighetspsykologi,
- redogöra för begreppet sjukdomsbörda och beskriva utveckling av hälsa och sjukdom över tid, inklusive skillnader mellan och inom länder samt mellan olika etniska, kulturella och socioekonomiska grupper,
- redogöra för begreppet psykosomatik och hur biopsykosociala faktorer samverkar vid ohälsa,
- redogöra för mekanismer för smittspridning av mikroorganismer i vårdmiljöer,
- förklara hur olika mikrobiologiska renhetsgrader definieras och uppnås,
- redogöra för etiska principer för prioriteringar inom hälso- och sjukvården,
- redogöra för patientjournalens struktur och sökord,
- redogöra för metoder för att skapa en effektiv struktur i patient-läkarmötet, samt i detalj beskriva innehåll i patient-läkarmötets tre delar (patientens del, läkarens del och gemensam del),
- redogöra för vanliga problem vid kommunikationen med patienter med kognitiv svikt, och hur dessa kan hanteras,
- redogöra för hur socioekonomi, kulturell bakgrund och språk påverkar patientens möjligheter att medverka i sin vård och hur man kan överbygga språkliga, sociala och kulturella barriärer,
- översiktligt redogöra för förutsättningar för patient-läkarmötet under användning av medicinsk tolk
- översiktligt beskriva historiska perspektiv på sjukvården och sjukvårdens utveckling, samt redogöra för läkarrollen i ett historiskt perspektiv.
B. Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- utföra subkutana och intramuskulära injektioner,
- identifiera risksituationer för smittspridning,
- tillämpa ett aseptiskt arbetssätt,
- använda tillämpbara metoder för att skapa effektiv struktur i patient-läkarmötet och skapa en tillitsfull relation i patient-läkarmötet,
- identifiera psykologiska mekanismer vid hälsoproblem och utföra en enkel beteendeanalys,
- utföra grundläggande undersökning av nervsystemet,
- utföra grundläggande undersökning av rörelseapparaten (halsrygg, bröstrygg ländrygg, bäcken samt övre och nedre extremitet),
- utföra basal relevant fysikalisk undersökning i relation till patientens symtom och sjukhistoria,
- dokumentera patientmötet genom att använda journalens sökord, och
- dokumentera smärtanamnes utifrån smärtmekanism och den biopsykosociala modellen.
C. Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- värdera betydelsen av professionellt förhållningssätt i rollen som läkarstudent och i den kommande läkarrollen,
- diskutera vad etiskt och juridiskt ansvar innebär i rollen som läkarstudent och läkare och syftet med juridisk reglering av hälso- och sjukvården
- diskutera betydelsen av läkarens självbild och känslor av maktlöshet, skuld och skam i patient-läkarmötet.
Innehåll
PU kommer under termin tre och fyra att vidareutveckla läkarstudentens färdigheter i konsultationsmetodik. Färdigheter som tränas är ökande komplexitet i samtalsfärdigheter, kommunikation, reflektion, professionellt förhållningssätt, kliniska basfärdigheter som anamnes och statustagande samt medicinsk etik och juridik, medicinsk psykologi och vetenskapligt förhållningssätt.
Undervisning
Undervisningen ges i form av obligatoriska moment med problem- respektive uppgiftsbaserade grupparbeten, seminarier och praktiska övningar. Utöver detta ges föreläsningar och demonstrationer som stöd till litteraturstudier. Återkommande under kursen deltar halva gruppen i handledd klinisk utbildning på vårdcentral medan resterande deltar i teoretisk eller praktisk undervisning på campus. Närvaro och aktivt deltagande är obligatoriskt.
Examination
Kursen avslutas med skriftlig tentamen och praktiska prov.
Därutöver sker fortlöpande examination i form av bedömda moment vid obligatorisk undervisning. För godkänd kurs krävs godkänd tentamen samt närvaro och godkända aktiviteter i de obligatoriska momenten såväl som i den kliniska tjänstgöringen på vårdcentral. För regelverk om frånvaro från obligatoriska moment, se utbildningsplan i studiehandboken.
Individuell praktisk examination sker i slutet av termin 4 enligt OSCE modell (objective structured clinical examination). Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Examinator kan med omedelbar verkan underkänna och avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) om studenten visar sådana brister i kunskaper, färdigheter och/eller förhållningssätt att det finns påtaglig risk att studenten vid fortsatt VFU kan komma att skada sig själv eller annan person, värdefull egendom och/eller patients förtroende för sjukvården. I sådana fall skall en plan upprättas för studenten och delges honom eller henne skriftligen. I denna plan, som skall beslutas av programkommittén (PK), skall anges vilka brister i kunskaper, färdigheter och/eller förhållningssätt som föreligger, vilket stöd studenten kan få från institutionen i att åtgärda dessa, samt hur och när kontrollen av detta kan äga rum liksom hur denna skall gå till. En student har i sådana fall rätt till maximalt två kontrolltillfällen, dock högst ett per år. Studenten får inte delta i någon VFU innan PK har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som krävs för fortsatt tjänstgöring. Beslut om den individuella studieplanen kan av PK delegeras till studiesocial kommitté eller motsvarande med studentrepresentation.
Studerande som ej blivit godkänd i klinisk utbildning har rätt att genomgå förnyad klinisk utbildning en gång. Praktiska prov ses som en del i den kliniska utbildningen, och möjligheten att genomgå ett förnyat praktiskt prov begränsas därmed till en gång. Om synnerliga skäl finns kan programkommittén medge ytterligare tillfälle att genomgå klinisk utbildning.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Studerande som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare fyra (4) gånger (= totalt fem (5) tentamensprov). Efter fem (5) underkända tentamensprov kan den studerande förlora sin utbildningsplats. Programkommittén kan dock, om synnerliga skäl föreligger, medge rätt till ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Även inlämning av så kallad blank skrivning räknas som tentamenstillfälle. Den studerande har rätt att på begäran byta examinator efter två (2) underkända tentamina. Studerande som underkänts på praktisk examination har rätt att genomgå ytterligare prov två (2) gånger, vid behov kan kompletterande klinisk tjänstgöring krävas. Studerande som ej blivit godkänd vid verksamhetsförlagd utbildning har rätt att genomgå förnyad klinisk tjänstgöring en gång.
Övriga föreskrifter
För detaljerad beskrivning av mål, innehåll, undervisning och examination, se studiehandledning och lärplattform.
Övergångsbestämmelser
Den som före den 1 juli 2021 har antagits till en utbildning till en läkarexamen enligt de äldre bestämmelserna (330hp) men fått anstånd till tid därefter med att påbörja utbildningen, ska anses ha antagits till en utbildning till en läkarexamen enligt de nya bestämmelserna (360hp). Den som före den 1 juli 2021 har antagits till en utbildning som leder till en läkarexamen enligt de äldre bestämmelserna har möjlighet att söka till denna utbildning (LP6) i enlighet med regelverket för antagning till senare del. En sådan antagning kan innebära att den sökande behöver komplettera sina studier. Student som antagits och påbörjat men inte avslutat en utbildning till en läkarexamen enligt de äldre bestämmelserna (330hp) är behörig att söka utbildning till en läkarexamen enligt de nya bestämmelserna (360hp). I samband med denna ansökan kommer ett förfarande med tillgodoräknande av tidigare utbildning att genomföras för att avgöra på vilken termin/kurs studenten ifråga har möjlighet att börja. För att i sådana fall påbörja det legitimationsgrundande programmet krävs att den ansökande studenten kan beredas studieplats.