Yrkeslivsanknytning - generiska kompetenser i biologi
Kursplan, Grundnivå, 1BG108
- Kod
- 1BG108
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Biologi G1N
- Betygsskala
- Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 4 mars 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för biologisk grundutbildning
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Biologi 2, Fysik 1a eller 1b1+1b2, Kemi 2, Matematik 4/Matematik D
Mål
Studenterna ska utifrån eget intresse tillgodogöra sig kunskap om och förbereda sig på det arbetsliv som väntar efter studierna. Kursen ska underlätta studentens val av kurser under det sista året på kandidatprogrammet.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- diskutera biologins roll i yrkes- och samhällsliv
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla den kompetens som behövs i det kommande arbetslivet
- reflektera över sitt lärande och kritiskt och konstruktivt diskutera sin utbildning
- visa en god uppfattning om den egna kompetensen
- reflektera över sin egen framtida karriär, utifrån kursens moment och kontaktnät
Innehåll
Kursen består av tre delar.
1) Biologens roll i samhället. Stommen i denna del utgörs av en seminarieserie där inbjudna gästföreläsare från näringsliv och offentlig förvaltning förmedlar hur biologers kunskaper och färdigheter kan utnyttjas i olika arbetssituationer. Studentdrivna arrangemang med arbetslivsanknytning (t.ex. studiebesök på för biologer relevanta arbetsplatser, karriärmässor mm kan också ingå).
2) Generiska kompetenser. Övningar och seminarier med olika teman som identifierar och tränar generiska kunskaper. Exempel på teman: identifiering av generiska kunskaper som förmedlas inom utbildningen, presentationsteknik, röst/talträning, att söka jobb, m.m.
3) Karriärplanering. Genom samtal i grupp, individuella samtal med mentor och genom självreflektioner ges studenten möjlighet att planera vilka ytterligare kunskaper som behövs för det kommande arbetslivet. Avsnittet innehåller individuella karriärsamtal samt CV-workshop. Kursen avslutas med att studenten skriver ett eget Curriculum Vitae.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, gruppövningar. Samtliga undervisningsmoment är obligatoriska, men studenten väljer själv fördelningen mellan de olika delarna i kursen, inom de ramar som anges nedan under Examination.
Examination
Sammanlagt 5 hp examineras i de olika delarna av kursen, enligt följande minimum- och maximum-krav:
Biologens roll i samhället: seminarier med inlämning av "one-minute-report" (0,2 hp/tillfälle, minst 5 tillfällen). Aktivt deltagande i mässor, studiebesök och andra aktiviteter inom kursdelen ger 0,5 hp/tillfälle.
Generiska kompetenser: aktivt deltagande i seminarier/workshops (0,5 hp/tillfälle, minst ett tillfälle med temat "generiska kompetenser inom kandidatutbildningen").
Karriärplanering: Aktivt deltagande i CV-workshop samt personligt skriftligt Curriculum Vitae (0,5 hp). Individuella utvecklingssamtal med självreflektioner (0,5 hp/tillfälle, minst 1 och maximalt 3 tillfällen).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Övergångsbestämmelser
För de studenter som registrerats på kursen enligt tidigare kursplan inräknas tidigare moment enligt dåvarande poängsättning.