Introduktion till hållbar energiomställning
Kursplan, Grundnivå, 1GV169
- Kod
- 1GV169
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Hållbar energiomställning G1N
- Betygsskala
- Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 4 mars 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för geovetenskaper
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Matematik 3b eller 3c/Matematik C, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för drivkrafter bakom en energiomställning, samt dess centrala förutsättningar och utmaningar
- redogöra för hållbarhetsbegreppet
- redogöra för och relatera till innebörden av tvärvetenskap i förhållande till hållbar energiomställning
- reflektera över sin egen och samhällets roll i energiomställningen
- reflektera över etiska aspekter som berör energiomställningen
- inhämta information och reflektera över dess tillförlitlighet och relevans
- behärska grundläggande skriftlig och muntlig presentationsteknik, samt tillämpa grunderna i vetenskapligt skrivande
Innehåll
Kursen behandlar drivkrafter för en energiomställning, så som klimatförändringarna, samt naturvetenskapliga, samhälleliga och tekniska förutsättningar och utmaningar. Här inkluderas historiska perspektiv liksom olika geografiska nivåer, från den privata till den globala nivån. I kursen introduceras hållbarhetsbegreppet samt exempel på omställning av energisystem. Tvärvetenskapligt arbete belyses vidare med fokus på möten mellan olika perspektiv och kompetenser i vetenskap och samhälle. Etiska frågeställningar diskuteras i relation till olika aspekter på hållbar energiomställning och ledarskap. Kursen behandlar även grundläggande skriftlig och muntlig presentationsteknik, samt vetenskapligt skrivande. Kursen innehåller också studiebesök och möten med yrkesverksamma människor som arbetar med energiomställning i samhället. Kursen tar även upp lika villkor avseende samtliga diskrimineringsgrunder.
Undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier och olika övningar, samt studiebesök.
Examination
Moment 1: aktivt seminariedeltagande och muntliga presentationer (4,5 hp) samt skriftliga uppgifter (2,5 hp), både individuellt och i grupp.
Moment 2: aktivt seminariedeltagande och muntliga presentationer (2,5 hp) samt skriftliga uppgifter (5,5 hp), både individuellt och i grupp.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.