Hydrologiska processer
Kursplan, Avancerad nivå, 1HY039
- Kod
- 1HY039
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Geovetenskap A1F
- Betygsskala
- Med beröm godkänd (5), Icke utan beröm godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 18 oktober 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för geovetenskaper
Behörighetskrav
120 hp med 90 hp geovetenskap alternativt teknik eller fysik. Genomgången kurs Statistik och dataanalysmetoder 5 hp. 15 hp matematik rekommenderas. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- tillämpa grundläggande principer i energibalansen vid jordens yta för att förklara det hydrologiska kretsloppet
- förklara uppkomsten av variabiliteten i nederbörd och avdustning från lokal- till globalskala
- beskriva huvudprinciperna bakom avrinningsbildning, inklusive flodvågs- och hydrografspridning
- tillämpa teoretiska begrepp om flödet i poröst material i beräkningen av markvatten- och grundvattenflöde på lokalskala
- utvärdera en akvifers lagringskapacitet med hjälp av hydrauliska tester
Innehåll
Mikrometeorologisk teori, energi- och vattenflöden mellan jordytan och atmosfären. Energibalans, avdunstning och nederbörd. Hydrologiska processer i olika klimatzoner. Matematisk beskrivning av grundläggande processer: nederbörd, avdustning, snösmältning, avrinning, markvattendynamik och grundvattenbildning. Vattenföring, avrinningsbildning och flodvågsspridning. Markvatten och grundvatten. Akviferer, marksättning, grundvattenresursanalys och vanliga ekvationer för grundvattenflöde. Uppskattning av transmissivitet och magasinering med hjälp av Theis- och Jacobmetoder.
Undervisning
Föreläsningar, övningar, projektarbete.
Examination
Examinationen är uppdelad på skriftlig tentamen (5 hp), övningar (3 hp) samt skriftlig och muntlig redovisning av ett projektarbete (2 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.