Design av elektriska motorer

5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 1EL204

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
1EL204
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Elektroteknik A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2 mars 2022
Ansvarig institution
Institutionen för elektroteknik

Behörighetskrav

120 hp inom teknik/naturvetenskap, varav minst 60 hp inom elektroteknik. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • dimensionera en permanentmagnetiserad synkronmotor med hög verkningsgrad med hjälp av datorbaserade hjälpmedel,
  • utföra enklare analytiska designberäkningar för en elmotor baserade på Maxwells ekvationer och göra beräkningar med olika poler,
  • variera och optimera designen av den magnetiska kretsen i en elmotor,
  • föreslå förändringar i den magnetiska, elektriska, mekaniska eller termiska designen av en elmotor och redogöra för följderna därav,
  • redogöra för vad aktiv fältförsvagning innebär och varför man använder det,
  • kritiskt analysera olika sorters elmotorers funktion samt innovativa motordesigner.

Innehåll

Olika sorters elmotorer för elektriska framdrivningssystem. Design av permanentmagnetiserade synkronmotorer. Magnetiska och magnetiskt kopplade kretsar. Principer för elektromekanisk energiomvandling. Konstruktion av synkronmotorn. Elektriska och magnetiska materialparametrar. Förluster, normaldrift, felfall och transienter i elmotorn. Aktiv fältförsvagning, magneters arbetskurva och risk för avmagnetisering av magneter. Mekanisk design av en elmotor samt kylsystem. Motordesign med Finite Element Method (FEM) verktyg. Alternativa och innovativa motortyper. Grundläggande principer för motorstyrning, inklusive start och förändring av rotationsriktning.

Undervisning

Föreläsningar, lektioner och laborationer.

Examination

Skriftlig tentamen samt laborationer.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin