Fördjupning i planering för vindkraft
Kursplan, Avancerad nivå, 1GV159
- Kod
- 1GV159
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Vindkraftsprojektering A1F
- Betygsskala
- Med beröm godkänd (5), Icke utan beröm godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 12 oktober 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för geovetenskaper
Behörighetskrav
Kandidatexamen inom teknik, naturvetenskap eller samhällsvetenskap samt 60 hp vindkraftsprojektering på avancerad nivå inklusive Planering för vindkraft, 5 hp. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- värdera och kritiskt reflektera kring aktuella planeringsfrågor och -utmaningar i vindkraftsprojektering.
- tillämpa GIS och observationsmetodik.
- tillämpa färdigheter i förankring, kommunikation och konflikthantering.
- planera ett vetenskapligt projekt så att det är genomförbart inom givna ramar.
- självständigt genomföra vetenskapligt arbete på avancerad nivå.
Innehåll
Kursen behandlar planeringsförutsättningar för vindkraftsutveckling. I kursen ges teoretisk fördjupning i planering och sociala acceptansfrågor samt praktiska färdigheter i förankringarbete, kommunikation och konflikthantering. Frågor som behandlas är exempelvis lagstiftning, policy, ljud- och visuell påverkan. Metodologiskt ger kursen en introduktion till geografiska informationssystem (ArcGIS) och observationsmetodik. Kursens olika moment praktiseras även genom övningsuppgifter. Studenten ska också självständigt planera och genomföra praktiskt arbete med en vetenskaplig studie på avancerad nivå; antingen i anslutning till pågående forskningsprojekt på institutionen, eller genom att designa en forskningsstudie på avancerad nivå.
Undervisning
Projektarbeten, litteraturstudier, seminarier och övningar.
Examination
Skriftliga inlämningsuppgifter 10 hp.
Övningar och aktivt deltagande i seminarier 5 hp.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.