Elkretsanalys
Kursplan, Grundnivå, 1EL004
- Kod
- 1EL004
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Energiteknik G1F, Teknik G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2 mars 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för elektroteknik
Behörighetskrav
Genomgången Elektromagnetism I. 15 hp matematik inklusive: Algebra och geometri och 2 hp i Envariabelanalys. 5 hp mekanik.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- analysera och utföra beräkningar på elektriska kretsar för DC (likström) i stationärtillstånd, med hjälp av Ohms och Kirchhoffs lagar,
- analysera och utföra beräkningar på elektriska kretsar för AC (växelström) i stationärtillstånd, med hjälp av jω-metoden,
- analysera och utföra beräkningar av utvecklade aktiva och reaktiva effekter i AC-elkretskomponenter,
- redogöra för hur frekvensanalys görs på enklare elektriska kretsar,
- laborativt självständigt undersöka och verifiera grundläggande kretsteoretiska samband, RLC-kretsars frekvensberoende inklusive resonans och filterkopplingar samt aktiv och reaktiv effektutveckling i RLC-kretsar.
Innehåll
Elektriska och magnetiska fält och deras koppling till komponentbeteende. Diskreta kretsar och Kirchhoffs lagar, kretselement och deras egenskaper: resistans, kapacitans och induktans, ström och spänningskällor (oberoende och beroende), serie- och parallellkoppling, nod- och maskanalys, D-Y transformering, tvåpoler: Thévenins och Nortons teorem. Växelströmsnät i stationärt tillstånd: komplexa tal och jω-metoden, impedanser, induktiv- och kapacitiv reaktans, serie- och parallellresonanskretsar, överföringsfunktioner, aktiv, reaktiv och skenbar effekt. Kopplade kretsar: ömsesidig induktans, transformatorer och ideal transformator. Operationsförstärkare, Hög/lågpassfilter.
Undervisning
Föreläsningar, lektioner och laborationer.
Examination
Skriftlig tentamen. Laborationer.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.