Medvetandefilosofi

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 5FT159

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5FT159
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Teoretisk filosofi G1N
Betygsskala
Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 30 augusti 2022
Ansvarig institution
Filosofiska institutionen

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Mål

Kursens syfte är att introducera studenter till centrala problem inom medvetandefilosofi, främst det så kallade mind-body-problemet. Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • redogöra för huvudinriktningarna inom medvetandefilosofi, inklusive dualism, fysikalism, identitetsteori och funktionalism
  • redogöra för olika tillvägagångssätt för att studera medvetandet, samt de filosofiska problem som de leder till
  • identifiera hur diskussioner om medvetandet relaterar till vissa andra frågor inom språkfilosofi och metafysik
  • identifiera några viktiga konsekvenser som valet mellan olika teorier om medvetandet har för psykologi och andra ämnen
  • analysera styrkor och svagheter i de teorier som studerats.

Innehåll

Det mentala och det fysiska verkar tätt sammankopplat. Vi ser och rör saker, känner smärta och upplever njutning genom fysiska processer som involverar våra kroppar och andra fysiska föremål. Ändå kan det mentala verka helt väsensskilt från stimulering av nerver eller aktivering av neuroner. Så är tankar och känslor fysiska fenomen, eller går det mentala utöver det fysiska? Kursen ger studenterna den grundläggande bakgrunden till detta filosofiska problem. Inom kursen undersöks såväl dualism, vilket är uppfattningen att medvetande och materia är väsentligen olika substanser, som olika moderna svar på dualism, däribland identitetsteori och olika former av funktionalism.

Undervisning

Undervisning ges i form av föreläsningar och seminarier.

Examination

Examination sker genom en skriftlig hemtentamen och deltagande i obligatoriska seminarier.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
youtube
linkedin