Testdriven speldesign 2
Kursplan, Grundnivå, 5SD401
- Kod
- 5SD401
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Speldesign G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 31 mars 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för speldesign
Allmänt
Kursen ingår i Kandidatprogram i speldesign 180 hp.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Matematik 2a eller 2b eller 2c
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redovisa grundläggande förståelse för agila utvecklingsmetoder samt för hur förutsättningarna för speldesign påverkas av agila utvecklingsmetoder,
- visa förmåga att beskriva och tillämpa speltester i syfte att utvinna data, samt utifrån insamlade data kunna värdera och kritiskt analysera element av en speldesign,
- problematisera speldesign utifrån faktorer som är vanligt förekommande inom spelutvecklingsprojekt,
- redovisa grundläggande förståelse för de olika yrkesrollerna i ett spelutvecklingsprojekt och kunna anpassa information utifrån de olika yrkesrollernas behov, samt
- visa en utvecklad förmåga att i text diskutera och problematisera speldesignens roll i spelutvecklingsprocessen.
Innehåll
Under kursen utför studenten en serie tester i syfte att samla in data utifrån en färdigställd speldesign. Med hjälp av dessa data utvecklar studenten förslag på designförändringar i syfte att den designade produkten i större utsträckning ska uppnå specifika och mätbara designmål. Studenten genomför varje vecka tester av enklare spelsystem med hjälp av simpla prototyper och testspelare.
Studenten deltar under kursen i ett pågående spelutvecklingsprojekt och utför kontinuerligt tester för att säkerställa att spelet som produceras motsvarar projektets målsättningar i termer av spelupplevelse. Testerna utgörs av digitala samt analoga prototyper vilka spelas av testspelare. Testerna ger därigenom data att utgå ifrån när beslut ska tas rörande projektets prioriteringar. Studenten producerar med stöd i testdata rekommendationer för spelutvecklingsprojektet, med målsättningen att nå mätbara design- och upplevelsemål.
Kursen avslutas med en presentation där studenten beskriver sina tester, diskuterar data samt det slutgiltiga resultatet.
Undervisning
Undervisning sker i form av praktiska övning, seminarier och handledning.
Examination
Som betyg på kursen används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Kursen examineras löpande genom deltagande i utvecklandet av speltester, samt genom muntlig redovisning.
Uppsala universitet ser allvarligt på fusk och plagiat och disciplinära åtgärder vidtas mot studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat. De disciplinära åtgärderna är varning eller avstängning under en begränsad tid.
OBS Endast avslutad kurs kan ingå i examen.