Testdriven speldesign 2

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 5SD401

Kod
5SD401
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Speldesign G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 31 mars 2021
Ansvarig institution
Institutionen för speldesign

Allmänt

Kursen ingår i Kandidatprogram i speldesign 180 hp.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och Matematik 2a eller 2b eller 2c

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • redovisa grundläggande förståelse för agila utvecklingsmetoder samt för hur förutsättningarna för speldesign påverkas av agila utvecklingsmetoder,
  • visa förmåga att beskriva och tillämpa speltester i syfte att utvinna data, samt utifrån insamlade data kunna värdera och kritiskt analysera element av en speldesign,
  • problematisera speldesign utifrån faktorer som är vanligt förekommande inom spelutvecklingsprojekt,
  • redovisa grundläggande förståelse för de olika yrkesrollerna i ett spelutvecklingsprojekt och kunna anpassa information utifrån de olika yrkesrollernas behov, samt
  • visa en utvecklad förmåga att i text diskutera och problematisera speldesignens roll i spelutvecklingsprocessen.

Innehåll

Under kursen utför studenten en serie tester i syfte att samla in data utifrån en färdigställd speldesign. Med hjälp av dessa data utvecklar studenten förslag på designförändringar i syfte att den designade produkten i större utsträckning ska uppnå specifika och mätbara designmål. Studenten genomför varje vecka tester av enklare spelsystem med hjälp av simpla prototyper och testspelare.

Studenten deltar under kursen i ett pågående spelutvecklingsprojekt och utför kontinuerligt tester för att säkerställa att spelet som produceras motsvarar projektets målsättningar i termer av spelupplevelse. Testerna utgörs av digitala samt analoga prototyper vilka spelas av testspelare. Testerna ger därigenom data att utgå ifrån när beslut ska tas rörande projektets prioriteringar. Studenten producerar med stöd i testdata rekommendationer för spelutvecklingsprojektet, med målsättningen att nå mätbara design- och upplevelsemål.

Kursen avslutas med en presentation där studenten beskriver sina tester, diskuterar data samt det slutgiltiga resultatet.

Undervisning

Undervisning sker i form av praktiska övning, seminarier och handledning.

Examination

Som betyg på kursen används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Kursen examineras löpande genom deltagande i utvecklandet av speltester, samt genom muntlig redovisning.

Uppsala universitet ser allvarligt på fusk och plagiat och disciplinära åtgärder vidtas mot studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat. De disciplinära åtgärderna är varning eller avstängning under en begränsad tid.

OBS Endast avslutad kurs kan ingå i examen.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin