Psykologi A

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 2PS081

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2PS081
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Psykologi G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 25 februari 2022
Ansvarig institution
Institutionen för psykologi

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och Matematik 2a eller 2b eller 2c, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2

Mål

Moment 1: Psykologins historia, 1,5hp

Efter genomgånget moment ska studenten kunna:

  • redogöra för historiskt viktiga perspektiv, teorier samt empiriska resultat
  • ge exempel på hur dessa perspektiv, teorier och resultat påverkar modern psykologisk forskning

Moment 2: Biologisk och emotionspsykologi 1, 4,5hp

Efter genomgånget moment ska studenten kunna:

  • redogöra översiktligt för nervsystemets grovanatomiska uppbyggnad
  • förklara enskilda nervcellers uppbyggnad och funktion samt hur elektrisk och kemisk kommunikation sker inom och mellan neuron
  • redogöra för grundläggande emotionsteori
  • beskriva översiktligt hur emotionella responser relaterar till fysiologiska processer och neurobiologi
  • resonera kring när och varför olika fysiologiska och strukturella mätmetoder används inom hjärnforskningen

Moment 3: Kognitions- och perceptionspsykologi, 4,5hp

Efter genomgånget moment ska studenten kunna:

  • redogöra översiktligt för centrala teorier, begrepp och problem inom kognitionspsykologi
  • redogöra översiktligt för centrala teorier, begrepp och problem inom perceptionspsykologi
  • redogöra för centrala metoder och metodutmaningar inom kognitions- och perceptionspsykologi

Moment 4: Utvecklingspsykologi, 4,5hp

Efter genomgånget moment ska studenten kunna:

  • redogöra översiktligt för centrala teorier och problem inom utvecklingspsykologi
  • redogöra översiktligt för människans utveckling, särskilt under barn- och ungdomsåren, och kunna redogöra för huvuddragen i biologisk, kognitiv, språklig och socioemotionell utveckling
  • kritiskt diskutera hur individens utveckling och kulturella och samhälleliga förhållanden samverkar i utvecklingen
  • redogöra för centrala metoder och metodutmaningar inom utvecklingspsykologi

Moment 5: Personlighetspsykologi, 3hp

Efter genomgånget moment ska studenten kunna:

  • redogöra översiktligt för centrala teorier, begrepp och problem inom personlighetspsykologi

Moment 6: Socialpsykologi, 3hp

Efter genomgånget moment ska studenten kunna:

  • redogöra översiktligt för centrala teorier, begrepp och problem inom socialpsykologi

Moment 7: Psykologi och hälsa, 3hp

Efter genomgånget moment ska studenten kunna:

  • redogöra översiktligt för centrala begrepp och problem i tillämpad psykologisk forskning rörande hälsa
  • redogöra översiktligt för centrala psykologiska metoder ämnade att motverka och behandla ohälsa
  • redogöra för betydelsen av inlärningspsykologiska principer inom tillämpad psykologi rörande hälsa

Moment 8: Forskningsmetodik, 4,5hp

Efter genomgånget moment ska studenten kunna:

  • redogöra för den psykologiska vetenskapens vetenskapsteoretiska grund.
  • visa en grundläggande förståelse för centrala begrepp inom kvantitativ forskningsmetod.
  • redogöra för centrala metoder för psykologisk forskning.
  • redogöra för hur man utför en experimentell studie samt vilken typ av forskningsfrågor som är lämpliga att undersöka med en experimentell studie.
  • redogöra för vanligt förekommande problem vid experimentella studier samt kunna resonera kring hur dessa problem kan motverkas.
  • tillämpa forskningsmetodologiska begrepp och resonemang vid en diskussion av en vetenskaplig artikel.
  • redogöra för grunderna i mätteori.
  • redogöra för hur man utför en sambandsstudie samt vilken typ av forskningsfrågor som är lämpliga att undersöka med en sambandsstudie.
  • redogöra för vanligt förekommande problem vid sambandsstudier samt kunna resonera kring hur dessa problem kan motverkas.
  • på grundläggande nivå planera och genomföra en mindre undersökning av ett psykologiskt fenomen.
  • sammanställa och beskriva data och dra grundläggande slutsatser utifrån resultaten.
  • i gruppsamarbete producera en skriftlig rapport som i stora drag följer vedertagna formella kriterier samt efterlever grundläggande krav på vetenskaplighet.
  • muntligt kunna föra kritiska diskussioner av vetenskaplig metod i andra studenters arbeten samt försvara annans kritik av eget arbete.

Moment 9: Tillämpade seminarier, 1,5hp

Efter genomgånget moment ska studenten kunna:

  • diskutera hur empiriskt grundade inlärningsstrategier kan tillämpas i de egna studierna
  • diskutera tillämpningar av emotionspsykologiska förklaringsmodeller
  • diskutera tillämpningar av kognitionspsykologiska förklaringsmodeller
  • diskutera tillämpningar av utvecklingspsykologiska förklaringsmodeller
  • diskutera hur psykologiska förklaringsmodeller kan användas för att främja fysisk och psykisk hälsa

Innehåll

Kursens övergripande syfte är att ge en översikt av den psykologiska vetenskapen samt att ge en introduktion i kvantitativ forskningsmetodik. Kursen består av nio moment vars innehåll beskrivs nedan.

Moment 1: Psykologins historia, 1,5hp

Momentet Psykologins historia behandlar hur den psykologiska vetenskapen utvecklats sedan slutet av 1800-talet. Fokus ligger dels på viktiga teorier, begrepp och empiriska resultat och dels på vilka forskningsfrågor och förklaringsmodeller som varit framträdande under olika

epoker. Under momentet diskuteras på vilka sätt den tidiga forskningen format hur man bedriver psykologisk forskning idag. Extra vikt kommer att läggas vid intelligensbegreppets utveckling och tillämpning. Momentet inkluderar även ett antal professorsföreläsningar vars syfte är att ge en inblick i den forskning och utvecklingsarbete som idag bedrivs på Institutionen för psykologi.

Moment 2: Biologisk och emotionspsykologi, 4,5hp

Kursen belyser hur vår hjärna och vårt nervsystem fungerar och relaterar till emotioner. Den syftar till att ge grundläggande kunskaper inom emotions- respektive biologisk psykologi samt att illustrera hur dessa kunskapsfält integreras inom affektiv neurovetenskap. Kursens innehåll utgörs av fakta och grundläggande teorier dels om emotioner och dels om hjärnan och det mänskliga nervsystemet inklusive basala anatomiska strukturer, nervceller och signalsubstanser. De biologiska kursmomenten försöker förmedla en förståelse för relationen mellan vår hjärna och grundläggande psykologiska funktioner men med ett övergripande fokus på människans känsloliv. Kursen ger också en introduktion till neurobiologiska mätmetoder inklusive hjärnavbildningsmetoder.

Moment 3: Kognitions- och perceptionspsykologi, 4,5hp

Momentet ger en introduktion till kognitions- och perceptionspsykologin. Centrala frågeställningar, begrepp, förklaringsmodeller och empiriska resultat presenteras och diskuteras.

Moment 4: Utvecklingspsykologi, 4,5hp

Kursen ger en introduktion till området utvecklingspsykologi och ger översiktliga kunskaper om barns utveckling. Kursen belyser hur biologiska förutsättningar och erfarenhetsberoende processer samverkar över tid. Centrala områden inkluderar teorier om och metoder att studera barns utveckling, framför allt inom områdena motorik, kognition, språk, och socioemotionell utveckling. Ett genomgående fokus av utvecklingsprocesserna bidrar till förståelsen för utveckling av den egna identiteten, inkl. genus och grupptillhörighet, samt betydelsen av familj, kultur och media för individens livslånga utveckling.

Moment 5: Personlighetspsykologi, 3hp

Momentet ger en introduktion till psykologisk forskning på personlighet. Centrala frågeställningar, förklaringsmodeller, begrepp och empiriska resultat presenteras och diskuteras.

Moment 6: Socialpsykologi, 3hp

Momentet ger en introduktion till socialpsykologin. Centrala frågeställningar, förklaringsmodeller, begrepp och empiriska resultat presenteras.

Moment 7: Psykologi och hälsa, 3hp

Momentet ger en bred introduktion till centrala begrepp och problem i tillämpad psykologisk forskning rörande hälsa. Fokus ligger på hälsa såväl som på ohälsa, på psykiskt såväl som på fysiskt mående och på vidmakthållande såväl som på förändring. Extra vikt läggs på inlärningspsykologiska principer och deras betydelse för tillämpad psykologisk forskning inom området hälsa.

Moment 8: Forskningsmetod, 4,5hp

Momentet ger en introduktion till den vetenskapsteoretiska grund på vilken den psykologiska vetenskapen vilar. Momentet ger en introduktion till grundläggande begrepp (så som till exempel reliabilitet, validitet och operationalisering) och metoder inom den kvantitativa forskningstraditionen. Under momentet genomförs även en laboration där studenten får i uppgift att förbereda, utföra och rapportera en experimentell studie.

Moment 9: Praktiska seminarier, 1,5 hp

Under momentet diskuteras fem vetenskapliga artiklar där man på olika sätt tillämpar psykologiska förklaringsmodeller på studie- eller yrkesrelaterade fenomen. En av artiklarna rör studieteknik, övriga rör fenomen som studenten kan stöta på i sitt framtida yrkesliv.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, gruppövningar, seminarier och handledning i samband med laborationer.

Examination

Moment 1-7 examineras genom skriftliga prov. Vid dessa examinationer används betygsgraderna väl godkänd, godkänd och underkänd.

Moment 8 examineras genom skriftliga prov, aktivt deltagande vid seminarier samt genom skriftliga och muntliga redovisningar i samband med praktiska moment. Vid dessa examinationer används betygsgraderna godkänd och underkänd.

Moment 9 examineras genom aktivt deltagande på seminarier. Vid dessa examinationer används betygsgraderna godkänd och underkänd.

För att erhålla godkänt på hela kursen krävs godkänt på alla moment 1- 9. Högsta möjliga poäng med väl godkänd på hela kursen är 24 hp (moment 1-7).

För betyget väl godkänd på hela kursen krävs väl godkänt på minst 18 hp.

Innehållet i undervisningstillfällena kan utgöra grund för examination även i de fall undervisningstillfällena inte kräver obligatorisk närvaro.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin