Populationsgenomisk analys
Kursplan, Avancerad nivå, 1MB517
- Kod
- 1MB517
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Bioinformatik A1F, Biologi A1F
- Betygsskala
- Med beröm godkänd (5), Icke utan beröm godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 17 oktober 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för biologisk grundutbildning
Behörighetskrav
Avklarade kurser om 120 hp samt minst 5 hp av kursen Genomanalys. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Kursen syftar till att ge kunskap om teori och analysmetoder inom populationsgenomiken.
Efter godkänd kurs skall studenten kunna:
- förklara populationsgenetiska/genomiska principer och lösa biologiska problem med hjälp av dessa.
- analysera genomsekvensdata från ett stort antal individer, med avseende på t.ex. mappning av egenskap och identifiering av signaler från selektion.
- använda simuleringar för att testa så väl som generera hypoteser, och jämföra med empiriska observationer.
- identifiera relevanta populationsgenetiska problemställningar och formulera strategier för att lösa problemen.
- kritiskt analysera, värdera och sammanställa erhållna resultat från populationsgenomiska analyser.
Innehåll
Kursen behandlar populationsgenetikens principer; inklusive nedärvning, mendelsk genetik, allelfrekvenser, allelfrekvensspektrum, kopplingsojämvikt, genetisk diversitet och mått på diversitet, Wright-Fisher-modellen, koalescensteori, inavel, populationsstruktur, selektion, och kvantitativ genetik. Dessa principer kopplas till empiriska genom-variations data och till simuleringsverktyg. Praktiska moment som behandlas inkluderar skattning av parametrar (t.ex. mutationstakt och rekombinationstakt), mappning av egenskaper (såväl kvantitativa som diskreta), test av modeller, inklusive neutralitetstest och selektionstest.
Undervisning
Föreläsningar, övningar, datorlaborationer och ett projekt.
Examination
Skriftlig prov 5 hp. Muntlig redovisning av övningar och datorlaborationer 3 hp. Skriftlig redovisning av projektuppgift 2 hp.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.