Psykoterapimetoder inom KBT
Kursplan, Avancerad nivå, 2PP523
- Kod
- 2PP523
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Psykologi A1F
- Betygsskala
- Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 29 april 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för psykologi
Behörighetskrav
Antagen till psykoterapeutprogrammet. För tillträde till kursen skall minst 9 hp vara fullgjorda på Psykoterapeutprogrammet från Termin 1.
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Moment 1: Transdiagnostiska (generiska) KBT-metoder, inklusive alliansskapande metoder (4 hp)
Kunskap och förståelse:
- Redogöra för transdiagnostiska (generiska) psykoterapimetoder inom KBT- innefattande teoretisk grund, historisk utveckling, kriterier för tillämpbarhet, evidens och relevanta anpassningar utifrån socio-ekonomiska och kulturella faktorer, genus, psykiatriska diagnoser samt ålder (äldre, vuxna, ungdomar/barn).
Färdighet och förmåga:
- Planera, genomföra och utvärdera effekten av metoderna;
- Anpassa tillämpningen av metoderna utifrån socio-ekonomiska och kulturella faktorer, genus, psykiatriska diagnoser samt ålder.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- Reflektera kring relevansen av socio-ekonomiska och kulturella faktorer, genus, psykiatriska diagnoser samt ålder vid tillämpningen av metoderna;
- Kritiskt granska och värdera metoderna;
- Reflektera kring och värdera etiska dilemman vid tillämpningen av metoderna.
Moment 2: Klinisk utfallsmonitorering och utvärdering (1 hp)
Kunskap och förståelse:
- Redogöra för aktuell forskning rörande klinisk utfallmoniterering och utvärdering;
- Redogöra för etablerade kliniska utvärderingsmått, såväl symtommått som process/mekanismmått, vid olika former av psykiatriska diagnoser samt kliniska psykologiska problem;
- Använda evidensbaserade riktlinjer för tolkning och värdering av svar på olika utvärderingsmått;
- Lokalisera olika källor (nätsidor, böcker, artiklar) där utvärderingsmått finns tillgängliga och beskrivs.
Färdighet och förmåga:
- Utvärdera det egna psykoterapeutiska arbetet med relevanta utvärderingsmått;
- Återkoppla den kliniska utvärderingen till patienten på ett sätt som gagnar det terapeutiska arbetet;
- l samarbete med patienten, anpassa det psykoterapeutiska arbetet till vad olika utvärderingsmått visar under terapins förlopp;
- Inhämta kunskap om olika utvärderingsmått samt tolka informationen som framkommer;
- Välja utvärderingsmått som passar för kontinuerlig (session för session) utvärdering vid olika typer av problematik.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- Analysera och reflektera över etiska dilemman och etiskt beslutsfattande vid klinisk utfallmoniterering och
utvärdering.
Innehåll
- Transdiagnostiska (generiska) KBT-metoder
- Klinisk utfallmoniterering och utvärdering
Undervisning
Undervisning ges i form av föreläsningar, kliniska demonstrationer, gruppövningar, praktisk färdighetsträning och litteraturseminarier.
All undervisning är obligatorisk. Detta då undervisningen i stor utsträckning är en kombination av föreläsningar, diskussioner och praktisk färdighetsträning. Förutom obligatorisk närvaro krävs därför även ett aktivt deltagande av de studerande.
Vid frånvaro om högst 20 % av undervisningen bedömer examinator om ersättningsuppgifter behöver ges för de undervisningstillfällen som studenten varit frånvarande. Vid mer än 20 % frånvaro under momentet kan det inte godkännas via ersättningsuppgifter. Student som inte erhållit betyget Godkänd till följd av frånvaro över 20 % ges tillfälle att ta igen detta inslag i utbildningen vid nästkommande kurstillfälle.
Examination
Examination sker i form av muntliga och skriftliga kunskapsprov och praktiska färdighetsprov.
Övriga föreskrifter
Studerande med grundyrket psykolog, och som önskar att utbildningen även skall leda till Uppsala universitets Specialistkompetens i klinisk psykologi, läser inom programmets ram olika former av anpassade kurser, eller tillägg inom kurser, reserverade för psykologer.
På aktuell kurs ingår följande tillägg:
INNEHÅLL
Kvalitetssäkring av psykologisk behandling i klinisk verksamhet.
LÄRANDEMÅL
Kunskap och förståelse
- Redogöra för psykologens roll i kvalitetssäkringsarbetet av psykologisk behandling inom klinisk verksamhet;
- Beskriva hur kvalitetssäkring av psykologisk behandling kan gå till inom klinisk verksamhet.
Färdighet och förmåga:
- Undersöka och diskutera förbättringsåtgärder i syfte att säkerställa god kvalitet av psykologisk behandling inom klinisk verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- Bedöma och motivera olika sätt att bedriva kvalitetssäkring av psykologisk behandling inom klinisk verksamhet.