Vetenskaplig teori och metod inom specialpedagogisk forskning I
7,5 hp
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE169
- Kod
- 4PE169
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Specialpedagogik A1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 31 maj 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Behörighetskrav
52,5 hp från Speciallärarprogrammet
Mål
Syftet med kursen är att den studerande ska utveckla kunskaper om vetenskapsteori och forskningsmetoder samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för speciallärares yrkesutövning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- jämföra och kritiskt granska metoder för datainsamling, databearbetning och analys
- identifiera vetenskapliga paradigm och diskutera deras betydelse för val av metoder för datainsamling, databearbetning och analys
- redogöra för forskningsprocessens olika steg och deras inbördes relation till varandra
- formulera en vetenskaplig forskningsfråga med specialpedagogisk relevans
- kritiskt granska och analysera forskningslitteratur inom ett avgränsat forskningsfält, samt utforma en preliminär forskningsöversikt
Innehåll
- Vetenskapsteori
- Kvalitativa och kvantitativa metoder för datainsamling, databearbetning och analys med relevans för specialpedagogik
- Källkritik och källredovisning
- Forskningsprocessen
- Sökning och analys av forskning i specialpedagogik
- Författa en preliminär forskningsöversikt
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Samtliga seminarier är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Muntlig och skriftlig examination.