Examensarbete i förnybar elproduktion
Kursplan, Avancerad nivå, 1TE840
- Kod
- 1TE840
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Förnybar elproduktion A1E
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 14 oktober 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för elektroteknik
Behörighetskrav
Examen på grundnivå om 180 hp samt därutöver 15 hp på avancerad nivå inom huvudområdet förnybar elproduktion inklusive 5hp av kurserna Vattenkraft - teknik och system, Vindkraft - teknik och system, Vågkraft - teknik och system, Solenergitekniker för elgenerering, Solenergi - teknik och system, Generatordesign; och 5 hp av kurserna Analys av eldistributionsnät, Nätanslutning av variabla källor, Elektriska nätet som system, Kraftelektronik I, Kraftelektronik II. Tematisk fördjupning i förnybar elgenerering som kan läsas parallellt. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper,
- arbeta självständigt inom området förnybar elproduktion,
- visa ett vetenskapligt förhållningssätt.
Innehåll
I examensarbetet skall studenten tillämpa kunskaper som har förvärvats under studietiden genom att självständigt behandla och redovisa en uppgift inom planerad tid. Uppgiften skall vara så vald att kunskaper från tidigare studier kan tillämpas, breddas och fördjupas.
Undervisning
Självständigt forsknings- eller utvecklingsarbete, rapportskrivning, individuell handledning och seminarier.
Examination
Muntlig och skriftlig redovisning av examensarbetet (se Övriga föreskrifter). Muntlig och skriftlig opposition på ett annat examensarbete (normalt inom samma program), alternativt en motsvarande uppgift definierad av examinator.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Övriga föreskrifter
Riktlinjer och anvisningar för examensarbeten finns tillgängliga på www.teknat.uu.se.