Modersmål som skolämne
Kursplan, Grundnivå, 9LF077
- Kod
- 9LF077
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 30 augusti 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges som fristående kurs.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna:
- Beskriva centrala språkdidaktiska teorier och begrepp i relation till modersmålsämnet.
- Redogöra för modersmålsämnets framväxt och position i den svenska skolan
- Analysera aktuella styrdokument med särskilt folkus på modersmålsämnen
- Redogöra för, analysera och tillämpa didaktiska verktyg i modersmålsundervisning.
Innehåll
- Teorier och styrdokument relevanta för modersmålsundervisning i Sverige
- Aktuell forskning om flerspråkig utveckling och om modersmålsämnet
- Didaktiska modeller för planering, genomförande och utvärdering av modersmålsundervisning
- Strategier för att främja elevers kunskaper om och i modersmålet samt om sociokulturella aspekter relaterade till modersmålet.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
Samtliga seminarier är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras skriftligt och muntligt, exempelvis genom skriftliga inlämningsuppgifter och muntliga redovisningar.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.